OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Region Västerbotten arbetar för att god hälsa och hållbar utveckling ska stärka varandra. Vi tar ansvar för en jämlik välfärd och för att forskning och innovation ger resultat.
Kommunikationsstabens medarbetare bidrar med kompetens för att stödja organisationen att nå uppsatta mål och för att chefer och medarbetare ska öka sin kommunikativa förmåga. Här samarbetar vi med såväl kollegor inom staben, som med andra verksamheter inom organisationen och med externa kontakter. För oss är det viktigt att ständigt utveckla vår kommunikation för att ge kraft i organisationens förändringsarbete och möta intressenternas behov.
På kommunikationsstaben arbetar vi med regionens övergripande kommunikation. Här jobbar vi bland annat med regionens webbplats, intranät, 1177, sociala medier, kommunikationsplanering, grafisk produktion, varumärkesfrågor och mediefrågor. Hos oss får du ett arbete med stora möjligheter att utveckla dina egna kompetenser och förmågor. Vi har en hjälpande kultur där vi ställer upp för varandra och jobbar ofta i team.
ARBETSUPPGIFTER
Som kommunikatör hos oss får du vara med och utveckla regionens kommunikationsarbete.
Här får du möjligheten att jobba med kommunikation i en stor och komplex organisation som har flera samhällsviktiga uppdrag. I den här rollen arbetar du huvudsakligen med kriskommunikation och kommunikationsstöd i olika uppdrag för att stärka regionens arbete med civil beredskap men även övrig intern och extern kommunikation.
Du arbetar framförallt operativt men även strategiskt med olika kommunikationsinsatser. Du har förmåga att planera, genomföra och följa upp både intern och extern kommunikation.
Du är placerad i Umeå och vi erbjuder en flexibilitet med antingen kontorsplacering eller distansmix. Uppdraget omfattar hela länet, vilket innebär att resor ingår i jobbet
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en examen inom medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik eller motsvarande och har minst ett års relevant arbetslivserfarenhet. Vi ser gärna att du har erfarenhet av kriskommunikation och kommunikationsplanering.
Du är en mycket god skribent och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Du har bra kunskaper i klarspråk. Dessutom har du erfarenhet av att arbeta med olika CMS-verktyg och att anpassa budskap för olika målgrupper och kanaler. Det är meriterande om du har kunskaper i foto, film och redigering.
Som person har du lätt för att samarbeta och trivs med att utveckla nya kontakter och bygga nätverk internt och externt. Du har ett coachande förhållningssätt och är en god organisatör. Du har lätt att sätta dig in i olika sorters frågor, både enkla och komplexa, och förklara dem på ett tydligt sätt med mottagaren i centrum. Du kan hantera stressiga situationer som exempelvis krisarbete, korta deadlines eller att omprioritera arbetsuppgifter med kort varsel.
För att trivas i rollen tror vi att du är prestigelös och har lätt för att anpassa dig till nya sammanhang. Du har lätt för att samarbeta och att skapa goda relationer med kollegor, chefer och verksamheter. Arbetet ställer höga krav på att du är van att arbeta självständigt och komma in i nya arbetsuppgifter.
ÖVRIGT
Läs mer om våra förmåner för dig som jobbar med oss på webbsidan
https://www.regionvasterbotten.se/nar-du-jobbar-hos-oss/att-vara-medarbetare
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.