OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stöd och omsorgsförvaltningen är indelad i tre större verksamhetsområden; myndighetsutövning, funktionshinderomsorg samt individ-och familjeomsorg.
Vårt uppdrag är att tillgodose behov av stöd och omsorg inom socialtjänstens ansvarsområde för att stärka och trygga den enskilde att leva ett självständigt liv.
Inom stöd och omsorg finns en ledningsstab som samlar kompetenser som arbetar förvaltningsövergripande med olika uppdrag så som kommunikation, lokaler, digitalisering och utredning. Inom stöd och omsorg arbetar två kommunikatörer.
Dina arbetsuppgifter
Som kommunikatör inom stöd och omsorg bidrar du till att medarbetare och invånare möts av tydlig, målgruppsanpassad och tillgänglig kommunikation. Du ser till helheten och arbetar med både intern och extern kommunikation. Du arbetar främst operativt, men även strategiskt med kommunikationsplanering och kriskommunikation. Du identifierar kommunikativa behov och bidrar till att lösa dem. Det kan bland annat vara textproduktion, webbpublicering, visst layoutarbete och filmproduktion. I uppdraget ingår att öka allmänhetens kunskaper om socialtjänstens uppdrag.
I tjänsten ingår ett särskilt uppdrag kopplat till Familjehemscentrum. Det innefattar omvärldsbevakning, strategi, planering, genomförande och uppföljning av marknadsföringsaktiviteter i syfte att behålla och rekrytera familjehem.
Vi erbjuder dig ett händelserikt, intressant och utvecklande arbete där du bidrar till att göra skillnad. Förutom dina närmaste kollegor så blir du en del av ett nätverk med övriga kommunikatörer inom kommunen som helhet.
Om dig
Vi söker dig som har examen i medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande akademisk utbildning. Det är mediterande om du har erfarenhet av att arbeta som kommunikatör och erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Har du dessutom erfarenhet av och kunskap om socialtjänstens verksamheter och förutsättningar är även det meriterande.
Du har en god samarbetsförmåga och är duktig på att strukturera och prioritera i ditt arbete. Vidare har du förmåga att leda, driva och följa upp kommunikationsprocessen samt sträva efter att utveckla arbetet genom ständiga förbättringar. För att lyckas i rollen behöver du kunna hantera flera uppgifter parallellt, ibland inom snäva tidsramar. Därför sätter vi stort värde på personlig lämplighet för denna tjänst.
Välkommen med din ansökan!
Följ Umeå Kommun på Linkedin!
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?
Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.gatewayumea.se/sv/move-to-umea
Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter.
Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html
Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.