OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.
Vi erbjuder attraktiva villkor och spännande arbetsuppgifter tillsammans med engagerade och kunniga kollegor. Myndigheten har omkring 500 anställda och har sin verksamhet i Solna och Östersund.
Kommunikationsavdelningen bidrar med strategiskt och operativt stöd i kommunikationsfrågor kopplade till myndighetens uppdrag. Avdelningen ansvarar även för myndighetens grafiska profil, produktionsledning av kunskapsmaterial, språkvårdsarbete, digitala kanaler, konferenssamordning samt press- och mediearbete.
Dina arbetsuppgifter
Som ansvarig för sociala medier är dina främsta uppgifter att fortsätta utveckla myndighetens kommunikation i sociala medier och att bevaka dialogen kring folkhälsofrågorna och andra för myndigheten relevanta frågor. I rollen ingår övergripande ansvar för innehållet i myndighetens kanaler i sociala medier. Det innebär exempelvis löpande och långsiktig planering såväl som snabba åtgärder för att hantera oförutsedda händelser. Du kommer att skapa, skriva och publicera innehåll samt besvara kommentarer och följa upp. Det innebär även att beställa eller själv producera grafik och film. Du kommer att leda arbetet i den interna gruppen för sociala medier och stödja och utbilda medarbetare i frågor som rör sociala medier.
Din kompetens
Krav för anställning
Vi söker dig med eftergymnasial utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande, kompletterad med någon form av utbildning i sociala medier.
Vidare har du:
• Några års erfarenhet av operativt och strategiskt arbete med sociala medier.
• Dokumenterad erfarenhet av bildbehandling, digital grafik och illustration samt produktion av film för sociala medier.
• Erfarenhet av kommunikationsstrategiskt arbete.
• Erfarenhet som projektledare inom digitala kanaler eller sociala medier.
• Kunskap om annonsering och marknadsföring i sociala medier.
• Goda kunskaper i Facebook, Instagram, YouTube, Twitter m.fl sociala kanaler.
• Goda kunskaper i Photoshop, Illustrator, InDesign.
• Goda kunskaper i filmredigeringsprogram såsom till exempel Premiere.
• Mycket goda kunskaper i svenska, muntligt och skriftligt.
Du ska vara en snabb (erfaren) skribent med mycket god stilistisk förmåga.
Meriterande
Det är meriterande med:
• Utbildning inom digital grafik och illustration, ljud- och videoproduktion.
• Erfarenhet av arbete som webbredaktör.
• Goda kunskaper om statsförvaltning och arbete inom offentlig verksamhet.
• Goda kunskaper i Google Analytics eller motsvarande analysverktyg.
• Goda kunskaper i sökmotoroptimering.
Personliga förmågor
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och för att passa i rollen behöver du vara en driven person som är van att arbeta självständigt under eget ansvar.
Om anställningen
Du kommer att anställas som kommunikatör på myndigheten med valfri placering i Solna eller Östersund. Anställningen är tillsvidare på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse.
Övriga upplysningar
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta kommunikationschef Elisabeth Wall Bennet, telefon 0761-310028.
Fackliga företrädare är för SACO Ulrika Owen, telefon 010-205 28 83, och för ST Anita Ekner, telefon 010-205 29 42.
Vi undanber oss erbjudanden om hjälp medannonsering och rekrytering.
Ansökan
Ansök senast 2017-08-27 via myndighetens hemsida
Arbetsgivarens diarienummer: 02328-2017-2.1.1
Artiklar i detta ämnet
- Datorarbetares muslekbesvär