Kommunikatör med ansvar för sociala medier

Arbetsbeskrivning

Kommunikationsavdelningen är inne i en stark utvecklingsfas där vi satsar på att utveckla vår kompetens och vårt erbjudande inom det digitala området. Vi alla har ett viktigt uppdrag att skapa ökad nytta för våra målgrupper genom effektiv kommunikation. Vi utvecklar kommunikationen med våra målgrupper och deras behov och möjligheter i centrum.

En av våra kollegor ska gå på föräldraledighet och vi söker därför en kommunikatör som kommer att arbeta både strategiskt och operativt med ett särskilt ansvar för sociala medier. Om du är samhällsintresserad och trivs med ett samordnande ansvar med många kontaktytor då kan detta vara tjänsten för dig. Vi söker dig som är nyfiken och uppdaterad inom kommunikationsområdet och som har erfarenhet av att utveckla kommunikationen i sociala medier och det digitala landskapet.

Du kommer ha ett samordnande ansvar för det strategiska arbetet med sociala kanaler vilket ställer höga krav på kunskaper gällande lagstiftning och riktlinjer samt vana vid kontinuerlig omvärldsbevakning. I rollen ingår med andra ord att följa utvecklingen inom området sociala medier gällande såväl lagstiftning som användarbeteenden och teknikutveckling. Med din kompetens inom området ger du stöd och vägledning till kollegorna på avdelningen och inom myndigheten. I uppdraget ingår att vara del i myndighetens jour för sociala medier med rullande schema.

Du kommer också att arbeta med att skapa innehåll till sociala medier för myndighetens övergripande kommunikation. Du trivs med att följa upp och utveckla innehållet för målgrupperna.
Tjänsten är placerad på Enheten för samordnad myndighets- och ledningskommunikation som planerar, genomför och följer upp myndighetens interna och externa kommunikation samt stödjer ledningen i kom-munikationsfrågor. Här arbetar du tillsammans med kollegor på enheten och på övriga enheter för att se till så att myndigheten når fram med sin digitala kommunikation.

Vi söker dig som har
• akademisk examen inom kommunikation eller annan likvärdig inriktning
• minst tre års erfarenhet av brett kommunikationsarbete inom en större organisation
• minst tre års erfarenhet av strategiskt och operativt arbete med sociala medier
• erfarenhet av att arbeta både strategiskt och operativt med olika typer av sociala medier som Facebook, Instagram, Linkedin och Twitter och erfarenhet av webbpubliceringssystem.
• god kunskap i att producera anpassat innehåll för sociala medier utifrån kanal och målgrupp
• erfarenhet av Ads manager och annonsering i sociala medier
• goda kunskaper i Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service och GDPR
• god kunskap och erfarenhet som skribent inriktad på att hitta syner-gier mellan kanaler och budskap med tydligt målgruppsfokus
• erfarenhet av att fotografera/filma samt av att redigera ljud- och film.

Som person är du strukturerad och självgående, med god förmåga att planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är relations-skapande, då arbetet innefattar många kontaktytor såväl internt som externt. Du är även kvalitetsmedveten och van vid att arbeta effektivt mot deadlines och uppsatta mål.
Vi lägger stor vikt vid personliga färdigheter för tjänsten.

Det är meriterande om du har
• erfarenhet av att leda kompetensutveckling och utbildningar
• erfarenhet av arbete som kommunikatör i offentlig förvaltning
• erfarenhet av att leda kommunikationsprojekt.

Anställningsinformation
Anställningen är ett vikariat på ett år (heltid) med start i mitten av december. Tjänsten är placerad i Stockholm och din tjänstetitel är kommunikatör.

Välkommen med din ansökan senast den 10 november 2021. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 2.6.1- 36115/2021.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension, se vår webbplats för mer information.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta avdelningschef Linda Corsvall. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Cecilia Colleen Gabrielsson. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Mag-nus Göransson för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 oktober 2021
  • Ansök senast: 10 november 2021

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


25 november 2024

25 november 2024

25 november 2024

Kommunikatör med fokus på grafisk formgivning, foto och film

Kommunikatör med fokus på grafisk formgivning, foto och film

25 november 2024