OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en kreativ kommunikatör som trivs som fisken i vattnet med att skapa innehåll i sociala medier? Gillar du att driva utveckling och hitta nya sätt för dialog och genomslag? Då kan du vara den vi söker!
Som kommunikatör på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige.
Kommunikatör med digital spets - arbeta med Trafikverkets sociala medier
Arbetsuppgifter
Du kommer huvudsakligen att arbeta med innehållsarbete i Trafikverkets nationella sociala medier. Det innebär att du ansvarar för att planera och skapa inlägg, du producerar rörligt material och du arbetar kreativt för att skapa nya sätt att interagera med våra målgrupper. Det kan exempelvis handla om kommunikationsinsatser för ökad trafiksäkerhet, klimat- och miljöfrågor, järnvägssatsningar, trafikinformation, ökad och säker cykling, forskning och våra uppdrag för ett modernt, effektivt och hållbart transportsystem.
Du jobbar tätt ihop med andra, samarbetar med press och kommunikatörskollegor både nationellt och regionalt. Jobbet innehåller också strategiskt utvecklingsarbete med att utforma innehåll och du utvecklar och driver innehållsarbetet med sociala medier framåt. Du deltar i nätverksmöten och kreativt idéarbete med kommunikatörer där du bidrar med din sociala medier-expertis.
På avdelningen Externkommunikation är vi 25 medarbetare som jobbar med kommunikation till utpekade breda och nischade målgrupper som trafikanter, resenärer, leverantörer, samhällsaktörer, branschorganisationer, och med proaktivt mediearbete. Vi är en nationell kommunikationsavdelning, med kollegor över hela landet, och vi har många digitala mötesytor. Vi jobbar i team där vi hjälps åt prestigelöst med fokus på uppgiften.
Jag som kommer vara din chef heter Malin Modh, och för mig är det viktigt att bidra med engagemang och ett gott utvecklingsklimat där du kan växa på jobbet.
Möjlig placeringsort: Göteborg, Solna, Borlänge
Övrig information
Webbaserade tester kommer att vara med som en del i urvalsförfarandet. Arbetsprov kan även komma att användas som en del i urvalet. Trafikverket samarbetar med andra arbetsgivare i Dalarna gällande medflyttarfrågor, detta genom Rekryteringslots. Mer information om detta hittar du på www.rekryteringslots.se
Kvalifikationer
Vem är du?
För att du ska trivas i den här rollen och lyckas bra ser vi att du är driven, ser till så att saker blir gjorda och gör vad som krävs för ett gott resultat. Du har ett kreativt mind set och tänker i nya banor och finner nya lösningar på gamla problem. Det är naturligt för dig att organisera och planera ditt arbete väl, slutför det som påbörjats och håller deadlines. Det är viktigt för dig att se till gruppens/verksamhetens bästa och du hittar win-win-lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet.
Vi ser att du har:
flerårig erfarenhet av att ta fram digitala kommunikationsstrategier och ansvara för taktiskt genomförande
flerårig erfarenhet av att producera innehåll till sociala medier och övriga digitala kanaler
flerårig erfarenhet av att producera rörligt material i redigeringsprogram som till exempel Premier Pro
högskoleexamen inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan relevant högskoleutbildning som vi bedömer som likvärdig
Det är extra bra om du har;
erfarenhet av att ansvara för medieköp i sociala medier
erfarenhet av presskommunikation
erfarenhet av att jobba med webbpubliceringsverktyg
Ansökan
De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör.
Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.
Som anställd i Trafikverket kan du komma att bli krigsplacerad utifrån totalförsvarets behov.
Det vi på Trafikverket gör har betydelse för människor och företag - varje dag, varje minut. Behovet av en aktiv, öppen, tydlig och lyhörd kommunikation, både externt och internt är stort. Vi har ansvar för hela kommunikationsprocessen, från de stora strategiska frågorna till den operativa vardagskommunikationen.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle. För frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Madeleine Vikström eller Malin Modh.
Vi ser fram emot din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Jimmy Janske
010-123 3114
Avdelningschef Maria Wååg
010-123 1072
Enhetschef Maria Lundmark
010-123 1148
Avdelningschef Mattias Qwinth
010-124 2132
Sektionschef Mattias Ahlström
010-123 1115
Sektionschef Jennie Fagermo
010-124 1655
Enhetschef Björn Ållenberg
010-123 7347
Enhetschef Lars Holst
010-124 3761
Enhetschef Charlotta Johansson
010-123 6105
Enhetschef Kenneth Fridolin
010-124 0089