OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kan och vill du arbeta med innehåll till våra digitala kanaler och sociala medier i ett uppdrag som driver digitaliseringen framåt? Har du några års erfarenhet av operativt kommunikationsarbete däribland produktion av filmer och infografik? Då är det här ett jobb för dig!
Nu växlar vi upp och förstärker vår laguppställning med ännu fler kompetenta spelare. DIGG är en ung myndighet med ett stort och viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Vill du vara med på resan? Läs mer om DIGG här.
Om jobbet
Vi söker nu förstärkning till till leveransteamet Kommunikation. Idag arbetar fem kommunikatörer i teamet och ditt fokus kommer vara extern kommunikation via myndighetens digitala kanaler, däribland våra sociala medier.
Du kommer ha huvudansvar för våra sociala medier, vilket innebär att du kommer producera innehåll för dessa samt följa upp och utvärdera de insatser du gör. Du ska kunna komplettera vår kommunikation med till exempel kortare filmer och infografik. Det här är en operativ roll där du framför allt kommer jobba med innehåll till våra digitala kanaler. Du är en fena på att utrycka dig kort, enkelt och kärnfullt i text.
I arbetet ingår också att arbeta med att planera och genomföra kommunikationsinsatser kopplade till myndighetens uppdrag, allt från interna uppdrag till våra regeringsuppdrag. Film och foto är något som du brinner lite extra för och du kommer att arbeta med att skapa rörligt material till våra digitala kanaler. Filmerna kan vara såväl intervjuer som animerade filmer och ska uppfylla webbtillgänglighetskraven på bland annat textning.
Mer konkret innebär arbetet att:
• Planera, producera och publicera innehåll till sociala medier i enlighet med gällande lagstiftning och tillgänglighetskrav. Idag använder vi LinkedIn, Twitter och Youtube.
• Planera, genomföra och publicera intervjuer och artiklar i våra kanaler.
• Producera och presentera informationsmaterial både internt och externt.
• Fotografera, redigera och publicera bilder.
• Producera kortare filmer och animationer samt texta, redigera och publicera dessa i våra kanaler.
• Agera beställare mot våra kommunikationskonsulter.
Om dig
Hos oss går laget före jaget. Det betyder att du samarbetar bra med andra genom att du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande. Du behöver också ta ansvar för att förstå och agera i enlighet med DIGG:s roll och uppdrag på en övergripande nivå. Du har lätt för att sätta dig in i och växla mellan olika perspektiv och ser till hela verksamhetens bästa i beslut och handling. Du är ansvarstagande och arbetar mot mål, fokuserar på och levererar resultat i prioriteringar, planering och dina handlingar. Du har lätt för att ställa om och ändra inriktning när förutsättningarna förändras. Genom din prestigelöshet tar du ditt ansvar och gör det som behöver göras. Du förstår komplicerade språklig underlag, både talade och skrivna och producerar egna dokument av hög kvalitet. I det här jobbet är det viktigt att du är självgående, det vill säga du tar ansvar för din uppgift och strukturer själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare.
Du har kunskap i innehållsskapande för webb och du kan skapa korta, kärnfulla texter till sociala medier. Du behöver ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt. Det innebär att du kan producera skriftligt material med mycket god stilistisk förmåga. Du uttrycker dig målgruppsanpassat både skriftligt och muntligt på ett pedagogiskt sätt så att mottagaren ska förstå och den röda tråden bibehålls. Du behöver kunna presentera både muntlig och skriftlig information på möten eller andra forum såväl internt som externt. Du har god digital kompetens, det vill säga du är digitalt nyfiken och har god kunskap om digitala verktyg och tar dig med lätthet an nya sådana. Det är meriterande med kunskap om de lagkrav som finns vad gäller tillgänglig kommunikation enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service samt med kunskap om GDPR.
Du har minst två års erfarenhet av operativt kommunikationsarbete. Du har erfarenhet av att skapa innehåll och publicera i sociala medier och du kan producera rörligt material till sociala medier och webb.
Det är meriterande om du har erfarenhet av beställarrollen för kommunikationstjänster. Det är också meriterande med erfarenhet av kommunikationsarbete inom offentlig förvaltning.
Du har en akademisk utbildning inom media och kommunikation (minst 3 års akademiska studier) eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Läs fullständig annons på DIGG:s hemsida.