OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.
Handelshögskolan är en av Göteborgs universitets fakulteter. Vi är ca 500 medarbetare fördelat på fyra institutioner och två forskningsenheter, en enhet som hanterar våra masterprogram samt fakultetskansliet. Vi söker nu en kommunikatör till Externa relationer, som är en enhet inom fakultetskansliet. Arbetet inom enheten handlar om att stärka skolans varumärke och kommunikation, utveckla relationerna med alumner, företag och offentliga organisationer samt bidra till studenternas personliga och professionella utveckling. Denna tjänst passar dig som har ett brinnande intresse för grafisk design, som gillar att paketera text och bild till attraktiv kommunikation som når fram till målgruppen samt trivs med att vara specialisten i olika digitala verktyg.
Du ingår i Handelshögskolans centrala kommunikationsteam med totalt fem kommunikatörer som har ett nära samarbete på daglig basis. Du arbetar också mycket nära kollegor med andra kompetenser och arbetsuppgifter, som ansvarar för verksamheterna inom Handelshögskolans Partnerprogram, alumnverksamheten (för tidigare studenter) och Career Service (karriärvägledning till nuvarande studenter). Du ingår också i Handelshögskolans kommunikatörsnätverk, där alla kommunikatörer inom organisationen regelbundet träffas för att diskutera och samordna strategiska såväl som operativa frågeställningar.
Ditt arbete är en del av det gemensamma arbetet med att stärka bilden av Handelshögskolan mot en rad målgrupper, bland annat presumtiva, nuvarande och tidigare studenter, allmänhet och partners i näringsliv och samhälle.
Arbetsuppgifter
Detta är en mycket bred och varierande roll, med olika arbetsuppgifter, olika målgrupper och olika lösningar på kommunikationsbehoven. Det finns stort utrymme för egen kreativitet och ofta väljer du själv strategier och lösningar för uppgiften som ska lösas. Det är också en roll som hela tiden utvecklas i takt med att det kommer nya kommunikationskanaler och verktyg, och att målgruppernas kommunikationsvanor ändras.
Exempel på vad du kommer att arbeta med:
• Grafisk design. Du formger digitala publikationer och annat material, skapar illustrationer och animeringar och ansvarar för våra infoskärmar.
• Tillsammans med den kollega som ansvarar för evenemanget paketerar du text och bild för webb och annonsering, i Sverige och internationellt. Du tar fram skyltar och annat material som behövs när eventet ska genomföras.
• I vårt verktyg för nyhetsbrev kombinerar du text och bild, för olika målgrupper.
• Fotografering (porträtt, redaktionellt, evenemang) och arbete med bilder (redigering, hitta hos bildbyråer).
• Enklare filmat material för användning i sociala medier
• Webb och sociala medier. Du ansvara för webbplatserna för Handelshögskolans Partnerprogram, Career Service och alumnverksamhet, och Career Service Facebooksida.
Digitaliseringen inom Externa relationer har utvecklas mycket de senaste åren. Flera kommunikationssystem används för olika uppgifter, t. ex. Apsis, Scala, GUPlay, Canvas och Mira. I arbetsuppgifterna ingår att se möjligheter att utveckla enhetens digitalisering, hålla kontakten med leverantörer, föreslå förbättringar, lära dig nya funktioner och coacha kollegor i systemen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
◦ Akademisk examen inom kommunikation eller grafisk design.
◦ Avancerade kunskaper i Adobe PhotoShop, Illustrator och InDesign.
◦ God förmåga att utrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
◦ Tidigare dokumenterad erfarenhet av jobb med webb, sociala medier och grafisk design.
För tjänsten är det meriterande att ha kunskaper i animering. Du har en kreativ förmåga och känsla för färg, form och textredigering. Du har goda kunskaper om hur kommunikationsprocessen fungerar och kan omsätta kunskaperna i praktiken. Du har lätt för att självständigt planera, prioritera och genomföra kommunikationsinsatser som riktar sig till olika målgrupper. Tjänsten kräver att du kan ta egna initiativ, prioritera, hålla tidplaner, styra mot rätt mål och leverera resultat. Du behöver ha ett prestigelöst förhållningssätt och med entusiasm ta dig an både de mer analytiska delarna och de mer praktiska delarna av arbetet. Du har förmåga att skapa förståelse för arbetet och kan förankra det i organisationen.
Vi gör en helhetsbedömning och kommer att anställa den som bedöms ha de bästa förutsättningarna att utföra ovan nämnda arbetsuppgifter. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Anställning
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med placering vid Handelshögskolans fakultetskansli. Tillträde omgående eller enligt överenskommelse, provanställning kan komma att tillämpas.
Tillsättningsförfarande
I den här rekryteringsprocessen vill vi att du bifogar två stycken arbetsprov avseende grafisk design. Vid en eventuell intervju kommer vi också pröva din förmåga att bearbeta text.
Kontaktuppgifter för anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta HR-stöd Frida Nilsson, Frida.nilsson@handels.gu.se
Har du frågor om tjänstens innehåll kontakta Erika Holm, Erika.holm@handels.gu.se
Fackliga organisationer
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande
Ansökan ska vara inkommen senast: 5 maj 2022
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.