OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen Kronoberg är en statlig myndighet. Vi arbetar för ett mer hållbart Kronoberg där människor och företag växer tillsammans. Hos oss arbetar 220 engagerade medarbetare med kompetenser inom många olika expertområden. Vi genomför de uppdrag vi får från riksdag och regering och driver utveckling i länet i samverkan med olika aktörer.
Vårt kontor ligger i centrala Växjö och för oss är det viktigt att vår arbetsplats präglas av tillit, öppenhet, ansvar och respekt.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du arbeta med strategiskt och operativt kommunikationsarbete under kris? Har du erfarenhet av att arbeta med förbättringsarbete inom kriskommunikation? Då kan den här tjänsten vara något för dig. Vi söker dig som vill driva utvecklingen av vårt kriskommunikationsarbete framåt, inom såväl kris och samhällsstörning som inom civilt försvar. Tillsammans med enheten för försvar och beredskap ska du planera, genomföra och utvärdera kommunikationsinsatser. Som kriskommunikatör arbetar du aktivt med kommunikationsplanering för olika projekt, du utvecklar styrdokument, skapar informationsmaterial för olika kanaler, driver nätverk inom området, planerar och deltar i krisövningar och stöttar vår interna krisledningsstab.
Rollen innebär också att stödja och samordna länets kommuner i deras kriskommunikationsarbete och att höja Länsstyrelsens förmåga att möta informationspåverkan. Du tillhör enheten för kommunikation och service och rapporterar till kommunikationschefen. Du kan också komma att arbeta med Länsstyrelsens övriga kommunikation.
I din roll har du kontaktytor både internt och externt. Du har ett nära samarbete med kollegorna på Länsstyrelsen och med kriskommunikatörer på regionen och i länets åtta kommuner.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att:
• arbeta med strategier, styrdokument och metodutveckling för kriskommunikation
• medverka i och utveckla länets nätverk för myndighetsgemensam kriskommunikation
• följa upp resultat och hantera löpande operativt arbete
• arbeta med kriskommunikation på Länsstyrelsens webbplats och i sociala medier
• delta i planering och genomförande av krisorganisationsövningar
• leda och arbeta med länets nätverk för kriskommunikatörer (AG Kriskom).
KVALIFIKATIONER
Du ska ha:
• flerårig eftergymnasial utbildning inom kommunikationsvetenskap eller annat område som arbetsgivaren bedömer relevant
• erfarenhet av operativt kriskommunikationsarbete
• erfarenhet av arbete med webb och sociala medier
• mycket god förmåga att arbeta målinriktat, i grupp och under tidspress
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
• B-körkort
Du ska vara:
• strukturerad, utvecklingsorienterad, noggrann, ansvarsfull med gott omdöme
• initiativtagande, trygg i dig själv och ha lätt för att skapa goda relationer
• förmågan att ställa om när så krävs samt ha ett prestigelöst förhållningssätt
Det är meriterande om du
• har erfarenhet av att filma och redigering.
ÖVRIGT
Som medarbetare får du:
• Friskvårdsbidrag 1500 kr/år och friskvårdstimme 1 gång/vecka
• Företagshälsovård för alla
• Olycksfallsförsäkring till och från, samt på jobbet
• Ersättning utöver Försäkringskassans sjukpenning vid sjukdom
Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att du måste vara svensk medborgare. Godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll är en förutsättning för en anställning. Säkerhetsprövningen genomförs av länsstyrelsen när urvalsprocessen är klar. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras och du ingår i vår krisledningsstab.
Vi undanber oss vänligt alla erbjudande om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.