OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
När du jobbar på Länsstyrelsen Östergötland påverkar du samhällsutvecklingen, varje dag. Du får använda din spetskunskap på landets bredaste myndighet, i samarbete med andra experter inom en rad olika områden, och i nära samverkan med nationella myndigheter, kommuner, regioner och civilsamhällets organisationer. Ett av Länsstyrelsens viktiga uppdrag är att samordna krishanteringen vid större samhällsstörningar i länet och att ansvara för det civila samhällets del av totalförsvaret. Nu söker vi dig som vill bidra i detta arbete och driva Länsstyrelsen Östergötlands arbete med kriskommunikation.
Du kommer att tillhöra enheten för ledningsstöd, kommunikation och GIS där du ingår i en arbetsgrupp med myndighetens samtliga kommunikatörer. Inom arbetsgruppen stöttar och avlastar vi varandra i ett nära samarbete och ansvarar tillsammans för myndighetens kommunikation. I ditt arbete med fokus på kriskommunikation kommer du även att ha en löpande och nära kontakt med enheten för civil beredskap och räddningstjänst och ingår som en naturlig del i Länsstyrelsens krisorganisation vid större händelser. Du medverkar i olika nätverk och samverkansformer för krisberedskap, civilt försvar och kriskommunikation. Du ansvarar dessutom för att samordna länets kriskommunikationsnätverk för krisberedskap och civilt försvar.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som kommunikatör med inriktning mot kriskommunikation innebär till stor del att delta i Länsstyrelsens arbete med återuppbyggnaden av det civila försvaret. Du omsätter visioner och mål i konkret planering och tar fram strategier och styrdokument inom områdena krisberedskap och civilt försvar. Du producerar innehåll för webb och sociala medier, identifierar och analyserar kommunikationsbehov, planerar och genomför kommunikationsaktiviteter samt följer upp resultat. Du kommer även arbeta med omvärldsbevakning, omvärldsanalys och mediehantering ur ett kriskommunikationsperspektiv. Arbetet kan även innebära grafisk produktion, eget producerat eller som beställare.
KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har relevant högskoleutbildning inom information/kommunikation eller annan utbildning vi bedömer likvärdig. Vi ser det som meriterande om du även har utbildning inom kriskommunikation och/eller det svenska krishanteringssystemet. Vi ser att du har några års erfarenhet av kommunikationsarbete. Kunskap och erfarenhet av digitala kanaler är meriterande liksom tidigare erfarenhet av kriskommunikation, civilt försvar och arbete med kommunikation inom offentlig verksamhet. Du är en van systemanvändare och behärskar moderna publicerings- och annonsverktyg för layout och bildhantering samt webb och sociala medier, till exempel Adobe, Sitevision, Wordpress och Officepaketet. Du har mycket god språkkänsla och erfarenhet av att sammanfatta komplexa ämnen så att alla förstår. Att jobba med tillgänglig kommunikation är en självklarhet för dig.
Som person är du analytisk och har en helhetssyn i det du gör. Ditt arbetssätt kännetecknas av att du är strukturerad, lösningsorienterad, drivande och initiativrik. Du är lätt att samarbeta med, serviceinriktad och har förmågan att hitta balansen mellan att leverera god kvalitet och hålla tidsplaner. För att lyckas i den här rollen behöver du kunna driva kommunikationsarbetet självständigt inom ramen av ditt uppdrag och kunna se behov som finns inom området.
ÖVRIGT
Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.