OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svenska kraftnät spelar en nyckelroll i resan mot ett än mer elektrifierat Sverige. Den fortsatta elektrifieringen kommer vara avgörande för att nå ett hållbart samhälle, med konkurrenskraft och stark välfärd.
Vårt samhällsviktiga uppdrag är en förutsättning för att elen som produceras ska nå ut till människor.
Vill du vara med och jobba för ett lysande Sverige?
Som kommunikatör interna målgrupper har du ett av Sveriges viktigaste jobb.
Vi på Gemensamma funktioner stöttar hela organisationen och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål.
Divisionen består av kommunikation, HR, rättsavdelning, inköp, säkerhet och beredskap, fastighet och hållbarhet.
Om tjänsten
Är du en erfaren kommunikatör med förmåga att arbeta med hela den kommunikativa processen; från strategisk planering till praktisk produktion?
Trivs du i en utvecklande miljö där din insats spelar en viktig roll i en samhällsviktig verksamhet?
Svenska kraftnät är i en fas av spännande tillväxt, där behovet av effektiv och målmedveten kommunikation aldrig varit större. Vi söker nu dig som har erfarenhet av att utveckla interna kommunikationsprocesser och kanaler och som kan bidra till att förbättra vår interna dialog.
Om tjänsten
Du blir en nyckelspelare i att stärka och utveckla vår interna kommunikation.
Du tillhör enheten Innehåll och kanaler och kommer att arbeta nära verksamheten och vår systerenhet Verksamhetskommunikation för att säkerställa att internkommunikationen är tydlig, engagerande och stödjer organisationens mål och vision. Du får möjlighet att vara med och forma och utveckla internkommunikationen och skapa innehåll för att nå medarbetarna. Ditt arbete kommer att bidra till att skapa ett mer sammanhållet och engagerat Svenska kraftnät.
Dina arbetsuppgifter
• Du utvecklar och genomför kommunikation som stödjer verksamhetens mål och skapar engagemang.
• Du skapar och producerar innehåll.
• Du samarbetar för att säkerställa att viktig information kommuniceras effektivt och i rätt tid.
• Du ger stöd och rådgivning i kommunikationsfrågor till chefer och sakkunniga i verksamheten.
• Du mäter och utvärderar effekt av kommunikationsinsatserna och gör justeringar baserat på återkoppling och resultat.
• Du håller dig uppdaterad i den senaste utvecklingen inom kommunikation och teknologi för att kontinuerligt förbättra våra interna kommunikationsprocesser.
Om dig
Personliga egenskaper.
Du är en kreativ, nyfiken och social person med gott omdöme. Du har ett stort samhällsintresse är trygg och står stadigt i förändring. Du trivs med att arbeta tillsammans i team, du är prestigelös och har lätt för och tycker om att bygga relationer och skapa goda samarbeten.
Du gillar att ha struktur i ditt arbete och att arbeta både planerat, och där det behövs, improvisera lösningar. Du har stor vana vid att vara rådgivare i kommunikationsfrågor och tar proaktivt initiativ till kommunikationslösningar.
Vi erbjuder dig en roll i en dynamisk och samhällsviktig organisation, där du får möjlighet att göra skillnad och bidra till vår gemensamma framgång. Svenska kraftnät värdesätter mångfald och strävar efter en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.
Du kommer att vara del av Kommunikationsavdelningens beredskapsverksamhet. Schemalagd beredskapstjänst utanför ordinarie arbetstid förekommer i mindre utsträckning.
Tjänsten är tillsvidare och är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.
Är du den vi söker?
Välkommen med din ansökan senast den 9 april 2024.
Skallkrav.
Kandidatexamen eller högre inom kommunikation eller annan utbildning vi bedömer som likvärdig.
• Minst fem års erfarenhet av arbete med internkommunikation, företrädesvis inom stora organisationer eller myndigheter.
• Utmärkta skriftliga och muntliga kommunikationsförmågor på svenska och gärna andra språk.
Meriterande.
• Stark förmåga att skapa engagerande och målgruppsanpassat innehåll.
• Erfarenhet av att använda och utveckla interna kommunikationskanaler.
• Goda kunskaper i digitala verktyg för kommunikation.
• Kunskaper i att facilitera möten samt leda och utveckla utbildningar.
• Erfarenhet av att vara rådgivande till chefer och nyckelpersoner.
• Erfarenhet av att samarbeta med byråer.
• Erfarenhet av att arbeta med kriskommunikation.
Bra att veta
• Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 %.
• Publiceringsdag: 13 mars 2024
• Sista ansökningsdag: 9 april 2024.
• Tjänsten är en tillsvidaretjänst utan provanställning.
•
Kontakta gärna nedanstående personer för mer information
Rekryterande chef Pernilla Klüft, tel. nr. 010-350 90 82.
Ansvarig rekryterare Lennart Jansson, tel. nr. 010-350 91 49.
Fackliga representanter är;
Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77
Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68.
Du når oss också via e-post: förnamn.efternamn@svk.se.
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät