Kommunikatör med fokus på webb och sociala medier

Kommunikatör med fokus på webb och sociala medier

Arbetsbeskrivning

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?

Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se

Kommunledningsförvaltningen är den centrala förvaltningen inom Enköpings kommun. Vi arbetar på kommunstyrelsens uppdrag och ansvarar för styrning och ledning, samordning, service och stöd till kommunen som helhet.

På förvaltningen arbetar cirka 140 medarbetare utifrån målsättningen att Vi ska leda och samordna utvecklingen med fokus på nyttan för de vi är till för.

Den centrala kommunikationsavdelningen tillhör kommunledningsförvaltningen och leder och samordnar det övergripande kommunikationsarbetet i kommunens organisation. Vi ger stöd i kommunikationsutmaningar och arbetar för att öka medvetenheten om hur viktigt det är att arbeta planerat, förebyggande och samordnat med kommunikation över organisations- och funktionsgränser.

Kommunledningsförvaltningen arbetar aktivitetsbaserat. Vi erbjuder distansarbete på 51 procent.

ARBETSUPPGIFTER
Ditt huvudsakliga arbete är operativt webbarbete. Du publicerar och hanterar information på kommunens externa och interna webbplatser. Du hanterar allt från att skapa och uppdatera webbsidor och dokument till att kvalitetsgranska och tillgänglighetsanpassa innehåll för en helt ny webbplats.

Du är också med och stöttar operativt kring våra sociala medier. För närvarande jobbar vi med Facebook, LinkedIn, Youtube och Instagram. Du planerar och tar fram inlägg, publicerar och följer upp statistik.

Du arbetar i nära samarbete med vår webbansvarig men också med övriga kommunikatörer och strateger på kommunikationsenheten. Du jobbar med hela organisationen kring innehåll och olika typer av budskap. Uppdraget innebär också att medverka i olika projekt som ett operativt stöd i första hand.

Du medverkar även i nätverk och arbetsgrupper kring kommunikationsfrågor. Vid behov kommer du också behöva skriva artiklar och nyheter, exempelvis under semestertider. Därför ser vi att du är en god skribent.


KVALIFIKATIONER
Du har högskoleutbildning eller motsvarande relevant utbildning inom medie- och
kommunikationsvetenskap. Det är en fördel om du har erfarenhet av i första hand kommunikationsarbete i en större verksamhet eller organisation. Du är van vid att arbeta både strategiskt och operativt med webb och sociala medier. Du bör ha minst två års erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete och har i tidigare roller jobbat som webbkommunikatör, webbredaktör eller liknande.

Det är extra meriterande om du har erfarenhet av:
• webbtillgänglighet och tillgänglighetsdirektivet
• klarspråk och webbanpassade texter
• Sitevision (vår plattform för kommunens webbplatser)
• Matomo (vårt statistikverktyg)
• webbanalys, uppföljning samt SEO
• Adobe
• Office-paketet

Överlag behärskar du svenska väl i tal och skrift och skriver klart, tydligt och korrekt. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet, särskilt din förmåga att bygga relationer och
samarbeta. Du är van att ha många kontakter och har en pedagogisk förmåga. Du kan jobba självständigt, är drivande och slutför dina projekt.

För att lyckas i ditt arbete behöver du även vara kreativ och noggrann samt ha en vana av att bevaka vad som händer i omvärlden.





ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.

Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida.

För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten via länken nedan och under rubriken "hantering av personuppgifter"
https://enkoping.se/foretag-och-arbete/jobba-i-enkoping/kommunen-som-arbetsgivare.html

Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb


Digital kommunikatör

Digital kommunikatör

19 november 2024

Kommunikatör med strategisk inriktning

Kommunikatör med strategisk inriktning

19 november 2024

18 november 2024

Personal till event i Köpenhamn, 25-29 november

Personal till event i Köpenhamn, 25-29 november

18 november 2024