OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Sörmlands museum
Sörmlands museum ligger i Nyköping och har verksamhet i hela Sörmland. Med historia, slöjd och bild och form vill vi vidga vyer och väcka engagemang och bidra till att människor får bättre möjligheter att påverka samhället och sin egen livssituation. Verksamheten rymmer bland annat utställningar, programverksamhet, kurser, rådgivning och kulturmiljöuppdrag samt insamling och förvaltning av museets samlingar. Dessutom finns museibutik och restaurang med höga ambitioner. Sörmlands museum har Region Sörmland som huvudman.
2018 öppnade vi ett nytt museihus med ett koncept för att förmedla alla de människor och berättelser som ryms i museets samlingar. Arbetet har fått stor uppmärksamhet och priser, senast utmärkelsen som Årets museum 2020.
På Sörmlands museum arbetar du i en kreativ och dynamisk miljö där vi tillsammans strävar efter att göra det möjligt för alla att uppleva kultur i olika former. Vi är knappt 60 personer som brinner för kulturens kraft i samhället.
Enheten för program, pedagogik och kommunikation
Enheten omfattar tre områden: museipedagogik, programplanering samt kommunikation. Kommunikationsverksamhetens uppgift är att bygga Sörmlands museums varumärke, marknadsföra våra verksamheter, attrahera och locka besökare till olika program och utställningar, att skapa uppmärksamhet i media och stödja försäljning inom butik, restaurang och konferens. Vi producerar och marknadsför allt inhouse. Det handlar om trycksaker, printannonser, event, pressbearbetning, filmer, webbredaktionellt på olika hemsidor och i sociala medier. Vi arbetar också med utställningsproduktion. Förutom en kommunikatör utgörs kommunikationsverksamheten av en digital marknadsförare med ansvar för publicering/kommunikation i digitala kanaler, en grafisk formgivare med ansvar för all formgivning, en museiassistent.
Dina arbetsuppgifter
I nära samverkan med museets projektledare, utställningsproducenter, butiksansvarig m fl utformar du och den digitala marknadsföraren kommunikationsplaner för museets olika projekt, utställningar och program. Med utgångspunkt från olika målgrupper planerar, producerar, genomför du och följer upp planernas kommunikationsaktiviteter. Du har fokus på den analoga kommunikationen och digital marknadsförare fokus på den digitala kommunikationen.
Du leder produktionen från ax till limpa av annonser, trycksaker, vepor, skyltar, profilmaterial samt grafisk produktion för utställningar och program, mm. Du genomför också vissa event. Du skriver tidsplaner, säkerställer att deadlines hålls, har löpande avstämningar med beställare och projektledare från museets övriga enheter och du håller alla berörda informerade.
I rollen ingår att själv producera innehåll där du producerar texter och tar fram bildförslag och enhetens formgivare skapar den grafiska formen. Det handlar bl a om pressmeddelanden, annonser, trycksaker, nyhetsbrev, innehåll för hemsidan, med mera.
Du har kontakt med leverantörer av tryckeritjänster, annonsförmedling, profilmaterial och liknande.
Du sköter pressutskick och i förekommande fall pressvisningar och håller kontakten med olika redaktioner och journalister
Din kompetens
Du har minst 5 års erfarenhet av liknande roller, antingen på byrå eller inhouseavdelning, kommunikations- eller marknadsavdelning.
Du har relevant utbildning inom produktionsledning, kommunikation, marknadsföring, journalistik eller motsvarande.
Du är van att skriva texter för såväl annonser som för nyhetsbrev och pressutskick och att anpassa tonalitet och språk utifrån olika målgrupper.
Du ska inte själv formge men har ett öga för det visuella, hur text och bild samverkar och hur uttryck speglar en grafisk profil och ett varumärke.
Du har en god erfarenhet av projekt- och produktionsledning inom kommunikation, av annonsering, pressbearbetning och att arbeta med tryckleverantörer.
Du behärskar office paketet och har goda kunskaper i Photoshop.
Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Kunskap i ytterligare språk är ett plus.
B-körkort är ett krav.
Det är meriterande med kunskaper i InDesign samt i filmproduktion.
Det är en fördel om du har arbetat inom museisektorn eller annan kulturverksamhet.
Egenskaper
Du är en mycket strukturerad person som är noga med detaljerna och som har tidsplanen som ett av dina viktigaste arbetsverktyg. Du är en fena på att planera, genomföra och leda hela kommunikationsproduktionen, hålla alla informerade och att leverera i tid. Du är lösningsorienterad och hanterar gärna flera produktioner parallellt. Du arbetar lika gärna självständigt som i grupp. Det är viktigt att vara lyhörd, kommunikativ och samtidigt målfokuserad. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Sörmland är ett län med en mångfald hos befolkningen och vi vill spegla denna verklighet. Därför välkomnar vi sökande med olika bakgrund.
Anställningsform
Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100 % med start snarast möjligt.
Information om tjänsten lämnas av
Enhetschef program, pedagogik och kommunikation Natalia Berggren, 072-143 35 06, natalia.berggren@regionsormland.se
Facklig företrädare för DIK är Sofia Karlsson, 072-143 32 00, sofia.u.karlsson@regionsormland.se
Övriga fackliga företrädare söks via kontaktcenter, 0155-24 50 00.
Kom och jobba hos oss på Sörmlands museum Region Sörmland!
Välkommen med din ansökan, inklusive CV, senast 2021-02-18.
Intervjuer kan komma att ske löpande.