OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med att utveckla vår kommunikation till befintlig publik och till alla de som besöker Kungliga Operan för första gången? Lockas du av möjligheten att få vara med och påverka en spännande verksamhet inom en av landets största scener, på en avdelning som genomsyras av starkt engagemang och nytänkande?
En av våra kollegor söker sig vidare till nya utmaningar och nu söker vi en kommunikatör för tillsvidareanställning med start i juni 2023. Tjänsten ingår i Kommunikations – och försäljningsavdelningen på Kungliga Operan, Sveriges nationalscen för opera och balett.
Vår uppgift är att bredda publikgrupperna och hitta nya sätt att generera intäkter. Vi vill få fler människor över hela landet att upptäcka våra konstformer; opera, balett, musik och dans, dels via vår digitala streamingtjänst Operan Play dels via det fysiska mötet med våra konstformer, i och utanför Operahuset. Det innebär att vi kontinuerligt arbetar med nya metoder och tekniker för att engagera publiken, både ny och befintlig, och stärka varumärket Kungliga Operan.
Om rollen
Som kommunikatör arbetar du både operativt och strategiskt. Du har ansvar för projektledning, genomförande och uppföljning av olika produktioner och projekt som du genomför utifrån verksamhetens övergripande vision, kärnvärden och valda målgrupper. Den här rollen ansvarar dessutom för Operans bildhantering och har huvudansvaret för köpt media i analoga kanaler.
Exempel på arbetsuppgifter:
• Upprätta brief och kommunikationsplan för föreställningar eller annat projekt
• Genomföra stora lanseringar av premiärer eller annat nyhetstungt projekt
• Delta som avdelningens representant i olika specifika projekt och ta ansvar för kommunikationen.
• Välja och besluta bilder för olika sammanhang/projekt samt ansvara för Operans bildbank Media Flow
• Vara kontaktperson och förhandlare av frilansande fotografer,
• Planera, förhandla, köpa in och produktionsleda kampanjer i utvalda kanaler (print, utomhus m m)
• Skriva nyhetsbrev och andra texter för olika utskick och publikationer
• Idea och ta fram bild och video tillsammans med teamet som innehåll till Operans kampanjer
Din bakgrund
Vi söker dig med högskoleutbildning eller annan eftergymnasial utbildning inom marknadsföring/kommunikation/formgivning. För att lyckas i rollen har du en lång (minst 3 år) dokumenterad erfarenhet från att ha arbetat som kommunikatör, från scenkonstbranschen primärt men även erfarenhet från annan kulturell aktör som museum, konstverksamhet, livescen eller liknande är meriterande. Du har också omfattande projektledarerfarenhet och vana att driva projekt från start till mål . Erfarenhet av att arbetat med foto och bild är meriterande, t ex som formgivare eller fotograf. Du har en utmärkt förmåga att komponera bild och text redaktionellt välja bild tillsammans med text. Du har god förmåga att uttrycka dig i skrift och formulera målgruppsanpassade budskap.
För att lyckas i denna roll behöver du ha kunskap och erfarenhet av någon form av epostmarknadsföringsverktyg (vi arbetar i WordFly), samt mycket goda kunskaper i InDesign och Photoshop.
Som person är du
Som person är du kreativ, lösningsorienterad och har en strategisk förmåga för att kunna lösa utmaningar. Att uppnå ambitiösa kommunikationsmål ser du som en självklarhet för att bidra till Operans framgång. Du är självgående, strukturerad och trivs med att arbeta under stort eget ansvar, men du är också en lagspelare med ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet. Du har lätt för att kommunicera med andra människor och har ett inkluderande och öppet arbetssätt och visar intresse för och inkluderar dina kollegor i arbetet. Du har lätt för att ta till dig information och nyheter och omsätta dessa till nya insikter, trender och idéer.
Eftersom vi är en internationell arbetsplats förväntas du behärska både engelska och svenska i tal och skrift. Det är meriterande med ytterligare ett språk. Vi tror på varandras olikheter, kompetenser och färdigheter och tillsammans utgör vi ett starkt team.
Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning med start i mitten på maj. Tjänsten inleds med 6 månaders provanställning. Tjänsten rapporterar till Kommunikations – och försäljningschef.
Ansökan
Vi kallar till intervju fortlöpande, så skicka gärna in din ansökan i form av CV och personligt brev så snart som möjligt, dock senast den 12 mars 2023. Med hänvisning till GDPR kan vi inte ta emot CV och ansökningar via mail.