OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialstyrelsen är en statlig myndighet under Socialdepartementet med en bred verksamhet som rör socialtjänst och hälso- och sjukvård. Större delen av vår verksamhet är riktad till personal, ansvariga och beslutsfattare inom dessa områden.
Tjänsten är placerad på enheten för webb och publikationer på kommunikationsavdelningen. Kommunikationsavdelningen planerar, genomför och följer upp myndighetens interna och externa kommunikation samt ger stöd till ledningen och avdelningarna i kommunikationsfrågor.
Socialstyrelsen står inför en rad spännande utmaningar de kommande åren där vi tar steg för att skapa ökad nytta för våra målgrupper genom effektiv digital kommunikation. Vi driver flera spännande digitala utvecklingsprojekt, till exempel ny extern webbplats och olika e-tjänster.
Enheten för webb och publikationer har ett decentraliserat och agilt arbetssätt med hög delaktighet. Webbredaktionen driver, planerar, prioriterar och utvecklar gemensamt det webbredaktionella arbetet. Det innebär höga krav på egen drivkraft, kreativitet och kompetens att tänka självständigt och ta ansvar för helheten genom att identifiera och involvera rätt personer i frågor och uppdrag.
Vi söker nu dig som brinner för webb och digital kommunikation i samhällets tjänst och som vill vara med på resan mot en digital myndighet.
Vi söker dig som vill
•arbeta både strategiskt och operativt
•bidra med din kompetens i våra olika digitala utvecklingsprojekt
•arbeta med förvaltning och utveckling av innehåll i våra befintliga digitala kanaler
•tillsammans med kollegor planera och prioritera webbredaktionens gemensamma arbete
•bidra i webbredaktionens kontinuerliga utveckling av arbetsmetoder, verktyg och kompetenser
•samarbeta och samverka med olika delar av myndigheten, t ex sakkunniga från andra avdelningar.
Kvalifikationskrav
•Examen från högskola inom kommunikation, media eller annan utbildning med inriktning webb och digital kommunikation som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig.
•Erfarenhet av arbete med innehåll och struktur för olika digitala kanaler som webb, nyhetsbrev och sociala medier.
•Erfarenhet av att arbeta med klarspråk och sökmotoroptimering av texter.
•Dokumenterat god skribent som kan omsätta komplext innehåll i begriplig text för olika digitala kanaler.
För att lyckas i rollen är du flexibel och stresstålig, drivande och lösningsorienterad. Du är prestigelös och relationsbyggande, trygg i din kompetens och kan pedagogisk argumentera för din ståndpunkt. Du kan förmedla din kunskap till dina kollegor och tycker att det är roligt med utveckling. Du har en strategisk och analytisk förmåga och tar ansvar för helheten. Du drivs och inspireras av att i samhällets tjänst bidra till att Socialstyrelsen kan leverera sitt kunskapsstyrande uppdrag.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är dessutom meriterande om du har
•Språkkonsultexamen eller annan utbildning inom klarspråk och att skriva för webb
•utbildning inom eller erfarenhet av effektstyrning, effektkartläggning och användardriven digital utveckling
•erfarenhet av att driva och delta i digitala utvecklingsprojekt
•erfarenhet av att utveckla och samordna redaktionella processer och redaktionellt arbete
•erfarenhet av att arbeta med innehållsplanering utifrån agila projektmetoder, som Scrum
•erfarenhet av att arbeta med Drupal och Sharepoint
•erfarenhet av att följa upp, analysera samt utveckla det redaktionella arbetet
•erfarenhet av arbete i stora offentliga organisationer eller myndigheter.
Anställningsinformation
Anställningen är ett vikariat på heltid till från och med 2017-02-01 till och med 2017-12-31. Titeln är kommunikatör med placering i Stockholm.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag - att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Mer information om vår verksamhet och värdegrund hittar du på www.socialstyrelsen.se.
Registrera din formella ansökan senast 2017-01-15, genom att klicka på knappen nedan. Ange diarienummer 2.6.1- 31184/2016. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.
Rekryteringen sköts av Socialstyrelsens personalenhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Kontaktpersoner
Åsa Brozén
tf. enhetschef
075-247 3071
Gerd Lundberg
personalspecialist
075-247 3977
Fackliga företrädare
Rose-Marie Nylander, SACO, 075-247 31 82
Åsa-Britt Edoff, ST, 075-247 31 81
Magnus Göransson, Vårdförbundet, 075- 247 37 10
Artiklar i detta ämnet
- Datorarbetares muslekbesvär
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055