OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns cirka 44 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Lunds universitet utlyser nu en anställning som kommunikatör med inriktning mot nyhets- och innehållsarbete.
Anställningen är en tillsvidareanställning och placeringen är vid den universitetsgemensamma kommunikationsavdelningen sektionen Kommunikation.
Media och profilering har tolv medarbetare och uppdraget är att förmedla nyheter om universitetet och dess verksamhet samt att främja universitetets attraktivitet och synlighet. Avdelningen arbetar med universitetets press- och nyhetsarbete och stöttar det övergripande varumärket Lunds universitet.
Nu söker avdelningen en kvalificerad kommunikatör som både kan arbeta strategiskt med kommunikationsplanering och själv producera innehåll.
De huvudsakliga arbetsuppgifterna för kommunikatören är att:
- Identifiera, producera och publicera universitetsgemensamt innehåll och forskningsnyheter för externa målgrupper
- Planera kommunikationsinsatser genom målgruppsanpassning och kanalval samt följa upp och analysera dessa
- Leda, eller delta i, andra övergripande kommunikationsinsatser inom universitetet
För att lyckas i ditt arbete behöver du:
- Kunna uttrycka dig mycket väl i tal och i skrift
- Vara väl bevandrad i dagens medielandskap
- Ha vana av att arbeta med nyhetsinnehåll och storytelling
- Strukturera innehåll på webben och knyta ihop nyheter med övrigt webbrelaterat innehåll
- Kunna förstå och navigera i en komplex, decentraliserad, offentlig och internationell miljö
- Kunna arbeta proaktivt både självständigt och i grupp
Kvalifikationer
- Högskoleutbildning i strategisk kommunikation, journalistik el motsv
- Flera års arbetslivserfarenhet som kommunikatör el motsv
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska
- Aktuella kunskaper om webbpublicering, sociala medier och digitala verktyg
- Erfarenhet av nyhets- och innehållsarbete
- Goda kunskaper i kommunikationsplanering med förmåga att bryta ned komplex information till målgruppsanpassat innehåll
- Mycket god samarbets- och initiativförmåga
Kravprofil
- Högskoleutbildning samt arbetslivserfarenhet inom kommunikation, journalistik el motsv
- Mycket god stilistisk förmåga, på svenska och på engelska
- Aktuella kunskaper om webbpublicering, sociala medier och digitala verktyg
- Goda kunskaper i kommunikationsplanering
- God förståelse om dagens medielandskap
- God samarbetsförmåga
- Förmåga att verka genom ett konsultativt arbetssätt
Det är meriterande om du har kunskap om, eller erfarenhet av, arbete inom högre utbildning och forskning samt kunskap om både det nationella och internationella medielandskapet inom forskning. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Övrigt
Provanställning kan komma att tillämpas.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.
Sektionen Kommunikation, som är en av Universitetsförvaltningens tio sektioner, har i uppdrag att bidra till att öka universitetets synlighet, attraktivitet och kommunikativa förmåga och består av fyra avdelningar: Media och profilering, Akademiintendenturen, Webbavdelningen och Kommunikativt verksamhetsstöd. Sektionen har ca 45 medarbetare.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.