OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ekobrottsmyndigheten är en specialistmyndighet som med fredade resurser arbetar med ekobrottsbekämpning från underrättelseuppslag till förhandling i domstol. Med gemensam ledning och styrning arbetar åklagare, poliser, civila utredare, administratörer och andra specialister med att förebygga, utreda och lagföra ekonomisk brottslighet. Vi arbetar teambaserat och har ett medarbetardrivet utvecklingsarbete. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle.
Ekobrottsmyndigheten satsar på att utveckla myndighetens kommunikationsarbete. Som en del i det arbetet söker vi nu en erfaren kommunikatör. Du ingår i kommunikationsfunktionen som är placerad på huvudkontoret. Tillsammans med de tre andra medarbetarna vid kommunikationsfunktionen ansvarar du för att implementera och säkerställa att organisationen arbetar utifrån myndighetens kommunikationsstrategi.
Tyngdpunkten i ditt arbete ligger på intern kommunikation. Tillsammans med chefer och medarbetare inom myndigheten förutser och planerar du kommunikationsinsatser. Du bidrar med att målgruppsanpassa kommunikation i relevanta kanaler, såväl traditionella som digitala. Det kan vara via t.ex. nyhetsbrev och artiklar, kommunikationsplaner, webbtexter, budskapsunderlag och presentationsmaterial. I din vardag agerar du ofta som intern reporter som identifierar, formulerar och paketerar nyheter av intresse för Ekobrottsmyndighetens medarbetare.
Vid behov kommer du även att stötta upp i presskontakter. Rollen kräver en god förmåga att samarbeta men ställer också höga krav på att du självständigt tar initiativ och bidrar till att utveckla arbetet inom funktionen.
Kvalifikationer
Högskoleutbildning inom kommunikation
Minst fem års yrkeserfarenhet som kommunikatör
Erfarenhet av att stödja chefer i kommunikationsarbete och coacha andra i kommunikativt ledarskap
Mycket god förmåga att formulera dig tydligt och enkelt i tal och skrift, både på svenska och engelska
Hög IT-mognad, i synnerhet erfarenhet av arbete med webbpublicering samt goda kunskaper i Officepaketet
Meriterande
Yrkeserfarenhet som journalist
Yrkeserfarenhet av kommunikationsarbete i offentlig sektor
Egenskaper
Vi söker dig som är driven och ansvarstagande. Du är prestigelös och trivs med att arbeta både strategiskt och praktiskt i vardagen. Du är trygg i din yrkesroll och har lätt för att skapa goda relationer och bygga nätverk. Du är flexibel med en god administrativ och analytisk förmåga. Du är lyhörd och omvärldsorienterad samt hittar lösningar på problem.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning, heltid, med placering på Ekobrottsmyndighetens huvudkontor i centrala Stockholm. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Information om anställningen lämnas av Katinka Wall, teamledare för kommunikationsfunktionen, tfn 010-562 96 50 eller Sara Bergström, Personalspecialist, tfn 010-562 9251. Fackliga företrädare är för SACO Jonatan Meyer, tfn 010-562 93 78, för ST Robert Nuse, tfn 010-562 90 56 och för Polisförbundet Lars-Åke Edlund, tfn 010-562 91 24.
Välkommen med din ansökan via ”skicka din ansökan ! ” senast 19 november 2017.
Kontaktpersoner på detta företaget
Louise Leijonhufvud
Lena Sjöström
+46 010-562 96 57
Åsa Pyka
+46 105629646
noreply@ekobrottsmyndigheten.com