OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och utveckla varumärkesarbetet för en stor statlig myndighet med ett samhällsbärande uppdrag? Tycker du om att arbeta både strategiskt och operativt med varumärkesfrågor och hantera många olika frågor och kontakter parallellt? Kan du hantera detaljfrågor och se hur de bidrar till helheten och förklara vikten av ett sammanhållet varumärke? Då kan vi erbjuda dig ett utvecklande arbete där vi tillsammans skapar samhällsnytta.
Om jobbet
Kommunikationsavdelningen söker en kommunikatör med inriktning på varumärkesfrågor. Du ägnar en del av din tid åt att hantera olika varumärkesrelaterade frågor, ta fram stödmaterial och göra bedömningar som bidrar till ett högre förtroende för myndigheten och ett mer sammanhållet varumärke. Det kan gälla praktisk hantering av förfrågningar kring marknadsföring och annonser, hur våra mallar ska se ut, hur och när vi använder vår logotyp i olika sammanhang och vilka profilprodukter vi ska använda. Arbetet innehåller även arbetsuppgifter som rör långsiktig strategisk varumärkesutveckling, till exempel att tillsammans med andra utveckla och internt förankra när och hur myndigheten ska synas i kundernas miljöer, nu och i framtiden. I rollen ingår också att arbeta med kommunikationsfrågor som rör myndighetens arbetsgivarprofilering och arbetsgivarvarumärke, i nära samarbete med HR-avdelningen. Även andra arbetsuppgifter inom kommunikationsavdelningens ansvarsområden kan bli aktuella.
Du arbetar både självständigt och tillsammans med experter och kommunikatörer. Du sätter servicenivån högt, är samhällsorienterad och har ett mycket gott omdöme.
På kommunikationsavdelningen jobbar ett 50-tal medarbetare på flera orter i landet. Vi har det övergripande ansvaret för myndighetens externa och interna kommunikation, och vi lägger stor vikt vid att arbeta integrerat för att hålla ihop hela kommunikationsprocessen. Vi strävar alltid efter att på bästa sätt möta dagens och morgondagens behov hos våra målgrupper.
Du tillhör språk- och varumärkessektionen på enheten för extern kommunikation på kommunikationsavdelningen, med placering i Solna. På vår sektion är vi 9 kollegor.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- vara driven och handlingskraftig, kunna rycka in där det behövs och trivas med att arbeta i team
- ha lätt för att se helheten, prioritera och snabbt kunna sätta dig in i nya sammanhang och frågor
- ha lätt för att knyta kontakter och samarbeta med olika delar i en stor organisation
- ha hög integritet och god förmåga att hantera komplexa bedömningsfrågor på ett stringent sätt.
Du ska även:
- ha en högskoleutbildning eller annan eftergymnasial utbildning inom kommunikationsområdet
- ha flera års aktuell och dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat med förtroendestärkande kommunikationsarbete
- ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska
- vara en driven kommunikatör och säker skribent som vid behov kan formulera komplicerad materia på ett enkelt och lättbegripligt sätt
- ha erfarenhet av att ha arbetat strategiskt och operativt med sociala medier.
Det är meriterande om du har arbetat med varumärkesrelaterade frågor i en myndighet. Det är också meriterande om du dessutom har arbetat med arbetsgivarprofilering i en statlig myndighet.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.