OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och lyfta Örebro kommuns digitala service och skapa en enklare vardag för alla som bor och verkar i kommunen? Vi söker en kommunikatörskollega som vill bidra till ökad digital service via webb och e-tjänster. Vi erbjuder ett stimulerande och varierande jobb med vassa kollegor inom såväl våra webbredaktioner som Örebro kommuns e-team (där e-tjänster skapas och uppdateras i nära samarbete med kommunens verksamheter)
Om tjänsten
I denna kommunikatörsroll är du med och utvecklar innehållet på våra webbplatser, inklusive våra e-tjänster. Du är med och hjälper användarna, hela vägen från webbplats till inskickad e-tjänst. Fokus i ditt uppdrag är att jobba med text/innehåll, även om du också kommer att få inblick och kunskap i aktuella system. Det är du som, tillsammans med närmaste kollegorna, bygger och uppdaterar innehållet på såväl webbsidor som i interna och externa e-tjänster.
Rent organisatoriskt är du är du en del av Örebro kommuns centrala kommunikationsavdelning. Dina närmaste kollegor finns dock inom såväl avdelningens webbredaktioner som kommunens e-team, där du möter kollegor från Digitaliseringsavdelningen. Nära samarbete med kommunens övriga verksamheter är också en del av din arbetsvardag.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• webbpublicering och innehållsarbete inom Örebro kommuns externa webbfamilj samt intranät
• ingå i webbredaktionernas samt e-teamets löpande arbete och möten
• textgranskningar och textproduktion i e-tjänster och tillhörande webbsida
• uppdatera eller vidareutveckla innehållet i befintliga e-tjänster
• test av ny funktionalitet, webb
• stöd till verksamheter vid introduktion av e-tjänster, t ex i form av manualer eller lathundar
• analys och uppföljning
Kompetenskrav
• adekvat högskoleexamen 180 hp inom information/kommunikation, eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• erfarenhet av webbarbete, till exempel som webbredaktör, webbkommunikatör eller UX-skribent/skribent i digitala kanaler
• erfarenhet av webbpublicering via CMS
För att passa i kommunikatörsrollen hos oss bör du vara strukturerad och tycka om att ge en god service. Du är även initiativrik och kreativ i dina lösningar. För att trivas i rollen så krävs det att du arbetar bra med andra, både när du ingår i team med de närmaste kollegorna och vid samarbete med kommunens övriga verksamheter. Du har god förståelse för samspelet mellan språk, design och teknik samt har lätt för att sätta dig in i olika målgruppers behov. Du har goda kunskaper inom det svenska språket, såväl muntligt som skriftligt.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• erfarenhet av webbpublicering i Sitevision
• kunskap om digital tillgänglighet på webben
• erfarenhet av utveckling av e-tjänster i Abou
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: snarast
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Kommunikationsavdelningen är en del av Kommunstyrelseförvaltningen, vi stöttar samtliga förvaltningar och verksamheter i Örebro kommun. Vi sitter just nu i lokaler i centrala Örebro, ett stenkast från Resecentrum. Möten förekommer vid behov på andra platser inom Örebro kommun.
Vi erbjuder möjlighet till distansarbete i viss omfattning, i överenskommelse med chef. Vidare har vi flexibel arbetstid (årsarbetstid) och det är självklart för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb. Vi finns även på Instagram och LinkedIn.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 23 maj.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67