OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta med webb och sociala medier på en stor statlig myndighet med ett samhällsbärande uppdrag? Sätter du servicenivån högt och har en välutvecklad känsla för vad som väcker intresse och skapar förtroende hos våra målgrupper? Är du samhällsorienterad och har ett gott omdöme? Då kan vi erbjuda dig ett spännande och utvecklande arbete.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Som kommunikatör på kommunikationsavdelningen arbetar du med Skatteverkets sociala medier samt med Skatteverkets webbplats. Arbetet innebär bland annat att samordna den redaktionella planeringen, förvalta och vidareutveckla vissa delar av webbplatsen och att sköta annonsering i sociala medier. Du ingår även i Skatteverkets sociala medier-jour. Du bevakar då Skatteverkets sociala medier, publicerar planerade inlägg och du hjälper vår kundtjänst att svara på komplicerade frågor via sociala medier. Du kommer ingå i krisberedskap. Eftersom Skatteverket är värdmyndighet för Valmyndigheten kan även arbete med Valmyndighetens sociala medier förekomma.
På kommunikationsavdelningen jobbar ett 50-tal medarbetare på flera orter i landet. Vi har det övergripande ansvaret för myndighetens externa och interna kommunikation, och vi lägger stor vikt vid att arbeta integrerat för att hålla ihop hela kommunikationsprocessen. Vi strävar alltid efter att på bästa sätt möta dagens och morgondagens behov hos våra målgrupper.
Du kommer tillhöra redaktionssektionen på enheten för extern kommunikation. På sektionen har du elva kollegor som jobbar med press, webb och sociala medier. Du kommer ingå i kommunikationsteam tillsammans med medarbetare från övriga sektioner på avdelningen och i olika kommunikationsarbeten inom avdelningen. Du är placerad i Sundbyberg centrum.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- ha lätt att se helheten, kunna prioritera och snabbt sätta dig in i nya sammanhang och ämnen
- vara driven och handlingskraftig
- ha en välutvecklad förmåga att identifiera kommunikationsbehov
- trivas med att arbeta i team, kunna samverka på ett prestigelöst sätt med dina kollegor och kunna rycka in där det behövs.
Du ska även ha:
- en akademisk utbildning inom området information/kommunikation, journalistik eller annan eftergymnasial utbildning som bedöms likvärdig
- flera års aktuell erfarenhet av avancerat arbete med sociala medier
- aktuell erfarenhet av arbete med annonsering i sociala medier
- flera års aktuell erfarenhet av webbarbete
- god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Det är önskvärt att du har erfarenhet av arbete med information och digital kommunikation i offentlig verksamhet.
Bra att veta
Anställningen är ett vikariat på ca 1 år.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.