OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet.
Jämställdhetsmyndigheten ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken.
Arbetsuppgifter
Vår externa webb är ett nav för vår kommunikation. Där ska du alltid hitta relevant, tydlig och trovärdigt innehåll med användarvänliga funktioner. Jämställdhetsmyndigheten är en självklar expertinstans och vi ska kunna presentera ett innehåll som når fram och ökar kunskap för yrkesverksamma och beslutsfattare. Vi riktar oss både nationellt och internationellt. Nu lanserar vi en ny webbplats där vi ska skapa ett löpande förbättringsarbete och använda analys av data och infångade behov.
Som kommunikatör med webbinriktning leder du det operativa arbetet med vår externa webb för att uppnå resultat. Du kan både skapa strategi och omsätta det i praktik på ett kommunikativt sätt. Du samordnar övriga redaktörer för webben, men skapar också mycket eget innehåll. Ett särskilt fokus är mäns våld mot kvinnor. Du drivs inte bara av nyheter utan också i att hela tiden förbättra befintligt innehåll. I arbetet samverkar du nära digital strateg som ansvarar för processer för våra digitala kommunikationskanaler som helhet och som leder utvecklingsprojekt och förvaltningsledning av kanalerna. Du kan också själv leda utvecklingsprojekt inom webben.
För att lyckas har du en god förmåga att lyssna och förstå behov från användare och organisation och kunna omsätta det i kommunikativt innehåll på webben. Du har en god förmåga att prioritera, samarbeta och att nå resultat.
Du har en bred förståelse för kommunikation och kan ta ansvar som kampanjledare för att hantera olika projekt från strategi, utförande och uppföljning. Du bidrar till avdelningens kommunikationsarbete som helhet.
Kvalifikationer
• Utbildning i kommunikation universitet/högskola eller annan relevant eftergymnasial utbildning.
• Minst 5 års erfarenhet av redaktionellt webbarbete.
• Erfarenhet av att leda webbutvecklingsprojekt.
• God erfarenhet av dataanalys av webbplatser.
• Erfarenhet av att driva kommunikationsprojekt.
• Mycket god erfarenhet av att jobba i Adobe CC.
• Mycket goda kunskaper i svenska, klarspråk och tillgänglighetskrav för webbplatser.
Vi ser det som meriterande om du har
• erfarenhet av tjänstedesign
• erfarenhet av kommunikation inom jämställdhetsområdet
• erfarenhet av kommunikation inom offentlig sektor
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person har du god förmåga att strukturera ditt arbete samt är bra på att samarbeta med andra. Vi ser även att du som söker tjänsten är resultatinriktad samt ofta kommer med idéer och är kreativ.
Anställningsinformation
Tjänsten är placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i Angered. På grund av Covid-19-pandemin arbetar vi för tillfället digitalt i stor utsträckning. Anställningen är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Tillträde så snart som möjligt efter överenskommelse.
Praktisk information
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Fredrik Gladh, avdelningschef 031-392 90 62. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Johanna Hagbranth, HR-generalist, 031–392 90 15. Fackliga kontaktpersoner för Saco-S Jennifer Bolin 031–392 90 21 och för ST Robert Kristiansen 031-392 90 83.
Arbetsprov kan förekomma i rekryteringsprocessen.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Jämställdhetsmyndigheten välkomnar sökanden med olika erfarenheter och bakgrunder.
Välkommen med din ansökan senast 9 januari 2022. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem.