OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du erfarenhet av att arbeta med utveckling och förvaltning av webbplatser? Brinner du för att skapa innehåll? Vill du vara med att ta fram rutiner och arbetssätt för att ta vår webbnärvaro till nästa nivå? Nu söker vi en kommunikatör med inriktning webb.
Nu växlar vi upp och förstärker vår laguppställning med ännu fler kompetenta spelare. DIGG är en ung myndighet med ett stort och viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Vill du vara med på resan? Läs mer om DIGG här.
Om jobbet
Våra webbplatser är våra viktigaste kommunikationskanaler. DIGG har ett flertal webbplatser där ansvaret just nu är utspritt i organisationen, men succesivt kommer kommunikationsteamet att ta ansvaret för flera av dessa. Därför behöver vi förstärkning. Idag arbetar fem kommunikatörer i kommunikationsteamet och ditt bidrag blir att tillsammans med en kollega fokusera på att förvalta och utveckla våra webbplatser.
Du kommer se till att våra webbplatser följer riktlinjer vad gäller språk, struktur och form. Du publicerar och administrerar innehåll, utvecklar rutiner och arbetssätt inom ditt område. Du utvecklar mål och uppföljning för webbplatserna. Du kommer även att agera beställare mot våra kommunikationsbyråer.
Om dig
Hos oss går laget före jaget. Det betyder att du samarbetar bra med andra genom att du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet. Du behöver också ta ansvar för att förstå och agera i enlighet med DIGG:s roll och uppdrag på en övergripande nivå. Du har lätt för att sätta dig in i och växla mellan olika perspektiv och ser till hela verksamhetens bästa i beslut och handling. Du är ansvarstagande och arbetar mot mål, fokuserar på och levererar resultat i prioriteringar, planering och dina handlingar. Du har lätt för att ställa om och ändra inriktning när förutsättningarna förändras. Genom din prestigelöshet tar du ditt ansvar och gör det som behöver göras. Du förstår komplicerade språkliga underlag, både talade och skrivna och kan utifrån dessa skapa webbinnehåll av hög kvalitet. I det här jobbet är det viktigt att du är självgående, det vill säga du tar ansvar för din uppgift och strukturer själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare.
Du har kunskap i innehållsskapande för webb och du kan skapa korta, kärnfulla texter anpassade till våra besökare. Du behöver ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både muntlig. Det innebär att du kan producera skriftligt material med mycket god stilistisk förmåga. Du uttrycker dig målgruppsanpassat på ett pedagogiskt sätt så att mottagaren kan förstå och den röda tråden bibehålls. Du behöver kunna presentera både muntlig och skriftlig information på möten eller andra forum såväl internt som externt. Du har god digital kompetens, det vill säga du är digitalt nyfiken och har god kunskap om digitala verktyg och tar dig med lätthet an nya sådana.
Du har minst två års erfarenhet av operativt kommunikationsarbete med inriktning webb.
Det är meriterande om du har:
• arbetat med utveckling och förvaltning av webbplatser inom offentlig sektor
• kunskap om tillgänglighetsfrågor och kravställning för att våra kanaler ska uppfylla kraven inom WCAG 2.1 nivå AA
• kunskaper inom användbarhet (UX och/eller UI)
• erfarenhet av beställarrollen för kommunikationstjänster.
• kunskap om de lagar, riktlinjer och standarder som offentliga aktörers webbplatser ska efterleva.
Du har en akademisk utbildning inom till exempel medie- och kommunikation (minst 3 års akademiska studier) eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Läs hela jobbannonsen och ansök på DIGG:s hemsida.