OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.
Institutionen för medicin är en del av Sahlgrenska akademin och Göteborgs universitets största institution med drygt 400 anställda och 300 doktorander. Vi utbildar framtidens läkare, dietister och andra som är verksamma inom hälso- och sjukvården. Vår forskning spänner över hela det medicinska fältet, från molekyl till samhälle, och omfattar flera av de stora folksjukdomarna samt samhällsmedicin och folkhälsa. Vi har ett livsviktigt uppdrag: att ta fram ny kunskap som ger människor en bättre hälsa och att utbilda framtidens medarbetare inom hälso- och sjukvården.
Organisatoriskt består institutionen av fyra avdelningar; samhällsmedicin och folkhälsa, reumatologi och inflammationsforskning, molekylär och klinisk medicin, samt invärtesmedicin och klinisk nutrition. Den administrativa stödverksamheten vid institutionen är organiserad i en gemensam administrativ enhet, där arbetet i huvudsak är fördelat inom fem funktionsområden: personal, ekonomi, utbildning, forskarutbildning och kommunikation, och leds av en administrativ chef och samordnare för respektive funktionsområde. Totalt utgör institutionens administratörer ett femtiotal medarbetare.
Institutionen för medicin söker en skicklig kommunikatör med intresse för utbildning, medicin och hälsa. Din huvuduppgift blir att leda arbetet med att bygga upp vår nya Studentportal, som är universitetets informationskanal till befintliga studenter. Du kommer också att ansvara för institutionens externa webbplats och för informationen om våra utbildningar på gu.se. Tjänsten är ett föräldravikariat på 100 procent under 18 månader.
Arbetsuppgifter
Tjänsten har tre delar. Du kommer att leda utvecklingen av institutionens sidor i nya Studentportalen som lanseras hösten 2023. Du arbetar både strategiskt och praktiskt med projektet, förankrar arbetet internt och och tar fram nya sidor i samarbete med utbildningsadministratörer och kurs- och programansvariga lärare. Du ansvarar även för informationen om våra utbildningar i universitetets digitala kurs- och programkatalog och är huvudansvarig webbredaktör för institutionens webbplats, www.gu.se/medicin. När Studentportalen är lanserad kommer du att stötta vår kommunikationssamordnare i arbetet med att ta fram sidor till nya Medarbetarportalen, universitetets intranät, som lanseras våren 2023. Arbetet sker i nära samarbete med verksamheten. Du samarbetar även med kommunikatörer inom Sahlgrenska akademin och övriga delar av Göteborgs universitet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en utbildning inom kommunikation, journalistik eller annat som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet av redaktionellt webbarbete i rollen som kommunikatör och har vana att producera innehåll till digitala kanaler. Du har kunskap i sökoptimering och strategisk utveckling av webbplatser och förmåga att uttrycka dig korrekt och målgruppsanpassat på svenska och engelska. Det är meriterande om du har erfarenhet av:
• CMS-verktygen Drupal och Infoglue
• PIM-system, till exempel Akeneo PIM,
• projektledning, eller har haft uttalat ansvar för någon del i projekt
• kommunikationsarbete inom offentlig sektor
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. För att trivas i rollen bör du ha god samarbetsförmåga, vara lyhörd och lösningsorienterad. Du har lätt för att skapa kontakter inom hela organisationen och är van att arbeta strukturerat och självständigt med flera projekt samtidigt.
Anställning
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning (vikariat), 18 månader. Omfattning:100 % Placering: Institutionen för medicin, Göteborg Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse.
Kontaktuppgifter för anställningen
Agneta Johnsson, Administrativ chef, 0709-93 21 93, agneta.johnsson@gu.se
Karin Allander, Kommunikationssamordnare, 076-618 34 23, karin.allander@gu.se
Fackliga organisationer
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande
Ansökan
Intyg om examen ska bifogas med ansökan.
Har du några frågor är du välkommen att höra av dig! Till din ansökan vill vi att du bifogar två arbetsprover där du exemplifierar dina kunskaper.
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att registrera din ansökan elektroniskt via hemsidan: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/lediga-anstallningar. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Ansökan ska vara inkommen senast: 2022-10-31.
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.