OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om uppdraget
HaV har fått i uppdrag från regeringen att ta fram nya områden för energiutvinning i havsplanerna. Förslag till uppdaterade havsplaner ska levereras till regeringen senast den 31 december 2024. Därför behöver de en kommunikatör som stöd till program Havsplaner 2.0 för att säkra att kommunikationen inom havsplaneringsprocessen blir välplanerad, strategisk och väl genomförd och att leverans av rätt kvalitet kan ske till regeringen senast 31 december 2024. Som kommunikatör arbetar du på både en strategisk nivå med exempelvis kommunikationsplanering, men också operativt med utformning av material, granskning av texter, webbpubliceringar och annat.
Uppdraget är på halvtid 50% och kommer att påbörjas december/januari 2023 och sedan att pågå fram till 31 december 2024, med möjlighet till förlängning. Uppdraget utförs i huvudsak på plats på HaV:s huvudkontor på Gullberg Strandgata 15, i Göteborg. Möjlighet finns att arbeta på distans upp till 40 procent av tiden. Tjänsten är placerad på Havsplaneringsenheten och arbetet kommer till stor det att ske i samverkan med programledningen och havsplaneringsenheten, men uppdragstagaren kommer även att arbeta nära flera andra verksamheter på och utanför myndigheten. Inklusive HaV:s kommunikationsenhet.
Dina arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna innefattar:
- Externt och internt kommunikationsarbete på strategisk och operativ nivå
- Upprättande, genomförande och uppföljning av kommunikationsstrategi/ kommunikationsplaner och operativa kommunikationsaktiviteter
- Produktion och beställning av informationsmaterial för tryck och digitala kanaler. Exempelvis informationstexter, budskap, presentationsbilder och illustrationer. I produktionen följs Havs och vattenmyndighetens grafiska profil
- Granskning av texter med utgångspunkt i klarspråk
- Framtagande och uppdatering av information på extern (och intern) webbplats (i SiteVision)
- Tillgänglighetsanpassning av informationsmaterial som text, kartor, bilder och illustrationer som tas fram inom ramarna för programmet
- Processtöd och facilitering i planering och genomförande av interna och externa möten, workshoppar, seminarier och konferenser inom ramen för havsplaneringsprocessen
- Framtagande av underlag till pressmeddelanden och nyhetstexter för webb och sociala medier
- Rådgivning i kommunikationsfrågor till kollegor inom havsplaneringsarbetet
Målgrupperna för havsplaneringen är breda och innefattar andra nationella myndigheter, kustlänsstyrelser, regioner, kommuner, bransch- och intresseorganisationer, akademin och närliggande länder runt Östersjön och Västerhavet. En bärande del i arbetet med havsplanerna är kommunikation och dialog med externa parter. Kommunikationsinsatserna i uppdraget sker löpande men kommer vara som mest intensiva inför och under de formella dialogskedena i havsplaneringsprocessen: samråd och granskning. Uppdraget kräver noggrannhet och arbete utifrån den statliga värdegrunden.
Dina kvalifikationer
- Högskoleutbildning (minst tre år) inom och kommunikation/journalistik
- Minst tre års dokumenterad arbetslivserfarenhet under de senaste fem åren av strategiskt arbete med kommunikation i komplexa uppdrag
- Goda kunskaper i verktyg för dokumentredigering (exempelvis Indesign, Photoshop eller annat verktyg)
- Erfarenhet av i webbpublicering (exempelvis Episerver, Sitevision eller annat verktyg)
- Kommunicera obehindrat på svenska och engelska, både i tal och skrift
- Goda kunskaper i MS Office
Meriterande med erfarenhet av
- Att upprätta, driva och följa upp kommunikationsplanering i komplexa frågor med flera målgrupper
- Operativt genomförande av kommunikationsaktiviteter i komplexa uppdrag med flera målgrupper
- Arbete med textgranskning, skriva klarspråk och tillgänglighetsanpassning (HaV arbetar enligt wcag-standard)
- Processtöd för workshoppar, seminarier och konferenser
- Att arbeta med kommunikation inom offentlig verksamhet
Vad vi erbjuder dig
Som konsult på Bemannia erbjuder vi dig en nära kontakt med din konsultchef och en möjlighet till fler uppdrag via oss. Hos oss får du utvecklas på lärorika arbetsplatser och känna att din kompetens kommer till nytta.
Om ansökan
Sök tjänsten genom att klicka på ansök nedan. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag, 8 december 2022.
Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa av ansvarig rekryterare, Alice Karlsson, alice.karlsson@bemannia.se / 070 887 96 00.
För generella funderingar kring din ansökan eller vår rekryteringsprocess når du oss under kontorstid på 08-84 53 00.
Bemannia är ett publikt och svenskägt bemannings- och rekryteringsföretag som tillhandahåller kompetent och kvalificerad personal genom uthyrning, rekrytering och personalentreprenader inom Organisation & Ledarskap, PR & Information, Marknad & Sälj, Ekonomi, Juridik, HR & Personal, Fastighet & Teknik, IT & Data samt Kontor & Administration. Bemannia har ramavtal med merparten av Sveriges Myndigheter och Sveriges kommuner, dess förvaltningar och bolag. Bemannia är medlem i Kompetensföretagen och är ett auktoriserat Bemanningsföretag och Rekryteringsföretag samt har kollektivavtal med Unionen, Akademikerna, SEKO samt LO och Hotell- och Restauranganställdas förbund. Bemannia är certifierat enligt SS-EN ISO 9001:2015, Ledningssystem för kvalitet, SS-EN ISO 14001:2015, Miljöledningssystem - krav och vägledning, SS-ISO 45001:2018, Ledningssystem för arbetsmiljö och SS-ISO/IEC 27001:2013 Ledningssystem för informationssäkerhet
Ledningen för bolaget har varit verksam i branschen i 40 år.
Kontaktpersoner på detta företaget
Annahita Yassarati
Kristina Fransson
Alexandra Lindholm
Linda Solini
Malin Strandberg
Lisa Målberg
David Målsäter
Madeleine Fransson
08 – 122 00 450
Antonia Rodhe
Erika Hansson