OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en fena på hållbar kommunikation och en kreativ projektledare?
Vill du vara med och skapa en digital karta och lyfta fram intressanta hållbara upplevelser för lokalbefolkning och besökare? Är du en driven kommunikatör som kan allt och lite till om Googles företagstjänster och har dessutom kunskaper om PR? Vindelälven-Juhttátahkka biosfärområde söker just dig!
Juni 2019 utsågs Vindelälven-Juhttátahkka av Unesco till ett biosfärområde - ett modellområde för hållbar utveckling inom kommunerna Arjeplog, Sorsele, Lycksele, Vindeln, Vännäs, Umeå, Norsjö och Malå. Inom området finns flera destinationsorganisationer såsom: Visit Umeå, Gold of Lapland och Swedish Lapland samt Västerbotten Experience - Region Västerbotten Turisms metod för hållbar turism.
Biosfärområdet är på många sätt unikt med höga natur, kultur -och sociala värden. Dessa värden vill vi dela med oss av på ett hållbart sätt. I Sverige och i även i Vindelälven-Juhttátahkka ser ett ökat intresse för människor att vistas ute i natur och kulturmiljöer. Kopplat till det vill vi öka graden av tillgänglighet, service och trygghet. Samtidigt vill vi förebygga nedskräpning, slitage och störningar för såväl människor som djur och natur i biosfärområdet.
Arbetsbeskrivning
Tjänsten består av två delar: Kreativ kommunikation och PR samt framtagning av en hållbar digital karta över Vindelälven-Juhttátahkka.
Vi söker dig som vill vara operativ och leda arbetet med att utveckla och underhålla en digital karta som lyfter fram hållbara besöksmål och platser. Tillsammans med lokala aktörer, kommuner, myndigheter och andra intressenter ska projektet inventera och kartlägga 100 intressanta besöksplatser. Det som gör uppdraget extra spännande är att vi ska koppla samman hållbarhetskriterier till besöksmålen. Avslutningsvis ska den digitala kartan publiceras. Inför publiceringen behöver vi identifiera lämpliga marknadskanaler samt skapa spännande digitala annonskampanjer.
Du brinner för att skapa kommunikation som når igenom bruset och vi tror även att du kan ta fram en PR plan som gör skillnad. Del av tjänsten består av kunskapshöjande insatser - att ta fram målgruppsanpassat informationsmaterial såsom broschyrer och rörlig media, skriva nyhetsbrev, uppdatera hemsida och sociala medier, - ja allt som tillhör ett kommunikatörsuppdrag. Har du dessutom en kreativ ådra som du vill få utlopp för så är det ett mervärde.
Vår utgångspunkt är lokalt engagemang -tillsammans! Det innebär att du inte är ensam i ditt arbete. Förutom att du kommer att ha en nära kontakt med varje kommun och destinationsorganisation så blir du också en del i vårt härliga arbetslag som längtar att arbeta tillsammans med dig!
Uppdragsgivare är Biosfärområde Vindelälven-Juhttátahkka ekonomisk förening. Stationeringsort är inom biosfärområdet efter diskussion med den som får jobbet (kommunerna Arjeplog, Sorsele, Lycksele, Vindeln, Vännäs, Umeå).
Utbildning
Eftergymnasial utbildning
Kompetenser
* Relevant utbildningsbakgrund kan vara Berghs School of Communication,medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande
* Viktigt är att du har dokumenterade erfarenheter av Googles tjänster och verktyg och gärna kunskaper om sökmotoroptimering och Adwords.
* Erfarenhet av kommunikation och PR i olika kanaler
* Erfarenhet av projektledning och lärandeprocesser
* B-körkort är nödvändigt
Önskvärt
* Lokalkännedom och lokala nätverk
* Kunskap om hållbar turism, rennäringen och samisk kultur
* Erfarenhet av att arbeta i Naturkartan