Kommunikatör sociala medier och redaktionsråd

Kommunikatör sociala medier och redaktionsråd

Arbetsbeskrivning

Kommunikationsstaben Nyköping eller Eskilstuna

Välkommen att skapa Sveriges friskaste län tillsammans med oss!

Har du flerårig erfarenhet av att arbeta med sociala medier och vill jobba med att utveckla Region Sörmlands sociala närvaro? Önskar du dessutom ta ansvar för att arbetsleda vårt redaktionella arbete?

Om oss
Region Sörmlands största ansvarsområden är hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, kultur och hållbar regional utveckling. Inom regionen arbetar drygt 7500 medarbetare. Det gemensamma uppdraget för kommunikationsstaben 20 medarbetare är att leda processerna för intern och extern kommunikation, profilering av varumärket och kriskommunikation.

På staben jobbar vi med kommunikation som skapar värde och som bidrar till att regionen når sina mål och ytterst vår vision. Vi utmanar och utvecklar ständigt vårt kommunikationsarbete och vår verksamhet för att skapa engagemang och resultat. Vi testar nya arbetssätt för att nå fram till våra målgrupper. Vi gillar att jobba tillsammans för vi vet att det bli mycket bättre då. Våra arbetsplatser är Nyköping eller Eskilstuna med flexibilitet till distansarbete.

Dina arbetsuppgifter
Rollen står på två ben och det ena är sociala medier. Du ansvarar för strategi, utveckling och riktlinjer för sociala medier. Du har ett proaktivt förhållningssätt och god insikt i hur livet i sociala medier fungerar samtidigt som du är trygg i att jobba i offentlig sektor med dess ramar och förutsättningar. Rollen innebär ett ansvar för hur vi jobbar på en övergripande och strategisk nivå och du leder vårt funktionsområde sociala medier. Hur vill vi uppfattas? Hur bygger vi relationer och skapar engagemang? Hur utvecklar vi och följer upp vårt arbete? Vad händer i omvärlden som får påverkan på vårt arbete? Framgångsexempel hos andra aktörer?

Det andra benet handlar om att ha en operativ arbetsledande roll i vårt redaktionsråd. Rollen är viktig och central hos oss. Redaktionsrådet är ett team på 7 personer som dagligen värderar, skapar och planerar redaktionellt innehåll i samtliga kanaler. Du leder vårt dagliga redaktionsråd, fördelar arbetsuppgifter, ansvarar för årshjulet och justerar teamets arbetssätt. Självklart innebär din vardag även produktion av innehåll.

Vi erbjuder dig stimulerande och utmanande uppgifter i en trygg och kollegial miljö. Du ingår i ett stort team med många kompetenser inom kommunikationsstaben och får härliga kollegor som trivs bra tillsammans och på arbetsplatsen. Vi fokuserar på lärande och kunskapsöverföring och jobbar systematiskt med verksamhetens utveckling som du blir en del av.

Din kompetens
Vi söker dig som har flera års erfarenhet av arbete i sociala medier och som ständigt håller dig uppdaterad om trender och nyheter i det sociala medielandskapet. Som person är du en prestigelös lagspelare men har ett driv och en ansvarskänsla i att ta tag i saker och se till att det genomförs. Du besitter förmågan att fånga in relevant information som du omvandlar till attraktivt innehåll för våra kanaler och kan med lätthet anpassa språk och tonalitet till olika målgrupper. Vidare känner du dig trygg i en arbetsledande roll och har förmåga att tillsammans med teamet driva arbetet framåt och fatta beslut när det krävs.

I denna roll behöver du:
• Ha flerårig erfarenhet av att utveckla sociala medier
• erfarenhet av att attrahera, engagera och behålla följare i sociala medier
• ha koll på trender, funktioner, verktyg och algoritmer i sociala medier
• ha förståelse för vårt uppdrag som offentlig organisation
• vara lösningsorienterad, nytänkande och ha mod att ifrågasätta
• prestigelöshet när det gäller att växla mellan det strategiska och operativa
• ha förmåga att samarbeta väl med kollegor och verksamheter
• vara trygg i en arbetsledande roll och kunna fatta beslut inom ditt mandat.

Vi söker dig som har relevant utbildning inom digitala medier eller kommunikation med flera års erfarenhet av liknande arbete. Du arbetar obehindrat med plattformar som Facebook, Instagram och Linkedin. Du bör ha grundläggande kunskaper i Adobe Photoshop och Adobe Premiere. Du är en duktig skribent med tränat öga för bild och form. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Anställningsform
Tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse.

Information om tjänsten lämnas av
Enhetschef Kommunikationsstaben, Linda Wilin, 076-698 51 97.
Fackliga företrädare söks via kontaktcenter, 0155-24 50 00.

Kom och jobba hos oss på kommunikationsstaben!


Välkommen med din ansökan, inklusive CV, senast 2022-05-31.
Intervjuer kan komma att ske löpande.

Se våra förmåner (http://regionsormland.se/jobb-och-utbildning/vara-formaner/)

Följ oss gärna på Facebook (http://facebook.com/regionsormlandJobbahososs/)


Vi har i vissa fall skyldighet att kontrollera om en person förekommer i misstanke- och eller belastningsregistret. Det kan ske på två sätt, endera begär regionen ut uppgiften själv eller också uppmanas du att begära ut utdrag för att kunna visa upp innan anställning. Vi begär i undantagsfall att du visar upp registerutdrag även vid tillsättning av andra tjänster än de som avses ovan. Blir du aktuell för anställning kommer du att informeras om vad som gäller för den tjänst du sökt.

Vi gör aktiva val vid exponering och rekryteringsstöd och undanber oss därför direktkontakt av bemannings- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Region Sörmland
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 maj 2022
  • Ansök senast: 31 maj 2022

Liknande jobb


25 november 2024

25 november 2024

25 november 2024

Kommunikatör med fokus på grafisk formgivning, foto och film

Kommunikatör med fokus på grafisk formgivning, foto och film

25 november 2024