OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Försäkringskassans kommunikationsavdelning leder och driver myndighetens kommunikation för att säkra att vi hela tiden förstärker de övergripande budskapen och styr mot våra gemensamma mål.
Det övergripande målet är att Försäkringskassans verksamhet ska vara rättssäker, effektiv och präglas av en god service och därigenom ska förtroendet för myndigheten öka. Kommunikationsavdelningens övergripande ansvar är att ge en rättvisande bild av socialförsäkringen och därmed bidra till rätt förväntningar som gör mötet med myndigheten förutsägbart.
Arbetsuppgifter och ansvar
Tjänsten innebär att bygga upp arbetsgivarvarumärket för IT-avdelningens verksamhet med utgångspunkt i myndighetens arbetsgivarvarumärke. Du ska bygga upp rutiner, former och arbetssätt för hur myndigheten ska jobba med dessa frågor framåt.
Du kommer att arbeta både med marknadsföring och kommunikation kring IT-avdelningens traineeprogram och med marknadsföring och kommunikation kring Försäkringskassans IT-avdelning som potentiell arbetsgivare. Kommunikationen kommer att riktas främst externt, men även internt.
Rollen innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Erfarenhet
Du har erfarenhet av att arbeta som kommunikatör i en stor organisation. Du har hög förmåga att tänka nytt och kreativt och ser snabbt vad som krävs kommunikativt. Särskilt viktigt är att du kan arbeta självständigt, har lätt för att samarbeta med många olika kompetenser och vågar ta plats som kommunikatör.
Det är önskvärt att du har jobbat framgångsrikt med arbetsgivarvarumärke tidigare och har erfarenhet av att leda kommunikationsprojekt (initiera, planera, driva och följa upp). Du får gärna ha en bakgrund inom IT-branschen och förstår IT:s yrkesroller och begrepp. Du ska ha både strategisk blick men också vara mycket operativ och kunna skriva, filma, fotografera och ev. kunna enklare grafik. Kunskap i marknadsföring i sociala medier är en förutsättning för att kunna klara uppdraget.
Arbetar du prestigelöst och vill bidra till att locka fler att välja Försäkringskassans IT-avdelning som arbetsgivare, då är du rätt person för oss.
Kvalifikationer
Vi söker dig som
• har högskoleexamen, lämpligen inom IT-området, marknadsföring, kommunikation, journalistik eller erfarenhet/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har några års yrkeserfarenhet av kommunikations- eller marknadsföringsarbete
• har erfarenhet av att arbeta med kommunikation i en stor organisation
• kan arbeta självständigt och i grupp
• är drivande och engagerad som person
• mycket hög förmåga att kommunicera både skriftligt och muntligt
• är bra på att samarbeta och att skapa kontakter
• har förmåga att se helheter och analysera sammanhang
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningen är en projektanställning på ett år, med start 1 oktober 2019 eller enligt överenskommelse. Placeringsort: Stockholm, men det kommer förekomma mycket resor till de orter där vår IT-avdelning är placerad.
Om du har frågor, kontakta:
Rekryterande chef Linda Svenske, tel. 010-116 95 10 (för frågor om tjänsten), HR-specialist Maria Esplund tel. 010-111 80 33 (för frågor om rekryteringsprocessen), Fackförbundet ST: Annika Borg tel. 010-116 34 74, SACO: Stephanie Lundell tel. 010-116 19 55, Seko: Irre del Barba, tel. 010-115 30 87
Vi avstår från erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 11 augusti 2019 märkt med diarienummer 008684-2019. Bifoga ditt cv där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.