OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är en mångsidig myndighet med bred kompetens inom många olika samhällsområden. Vi arbetar för hållbar utveckling i hela länet och för att genomföra de uppdrag vi får från riksdag och regering så klokt och effektivt som möjligt. Hos oss gör du stor samhällsnytta.
Vi erbjuder dig en bra arbetsmiljö med stimulerande och utmanande arbetsuppgifter. Det finns goda möjligheter till kompetensutveckling för alla medarbetare. Vi har flexibla arbetstider och arbetssätt för att kunna skapa bra förutsättningar att förena arbetsliv och privatliv.
Västernorrlands län har en storslagen natur och består av både kust och inland. Länsstyrelsen finns i Härnösand, mellan Sundsvall och Örnsköldsvik. Vi har goda pendlingsmöjligheter, både längs kusten och inåt landet. I dag arbetar cirka 260 medarbetare hos oss. Landshövding Berit Högman är chef för länsstyrelsen Västernorrland.
Läs mer om vår verksamhet och våra förmåner på www.lansstyrelsen.se/vasternorrland
Du kommer att organisatoriskt tillhöra enheten för kommunikation och samordning som är ansvarig för länsstyrelsens kommunikation och representation med mål att skapa en sammanhållen och tydlig bild av Västernorrland och länsstyrelsen. Enheten verkar för att ledning, chefer och medarbetare har vilja, möjlighet och förmåga att ta sitt kommunikativa ansvar. Det görs i samarbete med andra enheter samt genom rådgivning, utbildning, verktyg och metoder i kommunikations- och representationsfrågor.
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som kommunikatör med strategisk inriktning kommer du att arbeta med strategi, metod och stöd för medarbetare och uppdrag i hela verksamheten och ha särskilda uppgifter inom kriskommunikation. Du har en nyckelfunktion i arbetet med att skapa en mer kommunikativ organisation och stärka bilden av länsstyrelsen Västernorrland.
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat;
- Samordna myndighetens nyhetsmöten
- Utbilda, coacha och stötta medarbetare i kommunikation och mediefrågor
- Identifiera, skriva och publicera nyheter internt och externt
- Planera, samordna och hantera kriskommunikation vid samhällsstörningar
Som kommunikatör arbetar du i nära samarbete med övriga kommunikatörer på myndigheten och med berörda samverkansparter.
KVALIFIKATIONER
Du har akademisk examen inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan utbildning som vi bedömer vara likvärdig. Du har för rollen relevant utbildning i kriskommunikation
Du har erfarenhet av att jobba med kommunikationsstrategi och interna utvecklingsprocesser i offentlig förvaltning.
Vi sätter stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet.
Som person är du mål och resultatorienterad och har en god social och kommunikativ förmåga. Samarbete är för dig en självklarhet och i gruppen intar du gärna rollen som strategen som värnar om helhetsperspektivet.
ÖVRIGT
Länsstyrelsen tillämpar kompetensbaserad rekrytering. Som ett led i detta kan arbetsprov komma att tillämpas.
För att arbeta hos oss måste du dela länsstyrelsens värdering om alla människors lika värde. Delar av länsstyrelsens verksamhet är hbtq-certifierad.
Hos oss på länsstyrelsen är vissa befattningar placerade i säkerhetsklass. Det kan innebära att en säkerhetsprövning och registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan anställning. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap.
Vid tillsvidareanställning blir du automatiskt krigsplacerad hos oss.