OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kulturförvaltningen verkar för ett brett konst- och kulturliv för alla att delta i. Vi arbetar för en hållbar och öppen stad som sätter kulturen och konsten i centrum.
Kulturförvaltningen har cirka 800 anställda som huvudsakligen verkar inom bibliotek, kulturhus, museer och övriga kulturverksamheter.
ARBETSUPPGIFTER
Är du en driven och erfaren kommunikatör med stort intresse för publik verksamhet, samt att utveckla långsiktiga relationer med såväl besökare som samarbetsparter? Vill du arbeta i en dynamisk organisation som är i en spännande utvecklingsresa? Då kan det vara dig vi söker!
Avdelningen Göteborgs museer och konsthall är en del av Göteborgs Stads kulturförvaltning, och innefattar Göteborgs konstmuseum, Göteborgs stadsmuseum, Röhsska museet, Sjöfartsmuseet Akvariet och Göteborgs konsthall. Avdelningen ansvarar nu för genomförandet av en rad omfattande utvecklingsprojekt, bland annat återöppnande av det om- och tillbyggda Sjöfartsmuseet Akvariet, en omfattande om- och tillbyggnad av Göteborgs konstmuseum, uppförande av nya samlingsmagasin, samt omlokalisering av Göteborgs Konsthall. Nu söker vi en kommunikatör till enheten Kommunikation och marknad.
Ett tiotal kommunikatörer ansvarar för planering och genomförande av avdelningens kommunikation och marknadsföring, med uppdrag att fokusera insatserna där de ger mest effekt för att nå publika mål och ökade intäkter. Enheten arbetar för att hålla publiken uppdaterad om- och väcka intresse för utställningar, programutbud, och övrig verksamhet som pågår i museernas och konsthallens regi. Enheten ansvarar för verksamheternas webbplatser och övriga digitala kanaler, liksom för marknadsundersökningar, pressbearbetning och digitala verktyg och tjänster relevanta inom området. Vidare ansvarar enheten för upphandling av kommunikationstjänster, samt intern projektledning i samarbete med upphandlade byråer.
Huvudsakliga arbetsuppgifter som ingår i denna tjänst innefattar:
* Att planera, utforma, implementera, utvärdera och förvalta kommunikationsinsatser
* Att utforma strategier och planer inom marknadsområdet och agera stöd till chefer i implementeringen
* Budget- och resursplanering
* Administration såsom möteskallelser, mötesprotokoll, dokumentation, sammanställning av beslutsunderlag
* Beställningar och upphandlingar
KVALIFIKATIONER
Du kommer att ha en drivande roll i ett team med ansvar för utveckling inom områdena marknad, försäljning och varumärke. Bland uppgifterna ingår att ta fram och följa upp marknadsundersökningar, planer för butik, konferens, biljettförsäljning och sponsringsarbete, samt att bidra med kommunikationsstöd i avdelningens större utvecklingsprojekt. Att analysera, kommunicera och agera på statistik och insikter från tillgängliga källor utgör en viktig del arbetet.
Du har en nyckelroll som drivande i att utveckla och följa upp planer samt att stödja chefer i arbetet med att skapa och upprätthålla relationer med olika intressenter. Du säkerställer att kunskap om omvärldshändelser, samt om publikens och samarbetsparters intressen och drivkrafter utgör utgångspunkt i de strategiska inriktningar som verksamheterna tar. Du utgör ofta en länk mellan kommunikationsenheten och verksamheterna, samt mellan verksamheterna och externa samarbetsparter. Du driver och utför självständigt såväl strategiska som operativa kommunikationsuppgifter.
För att lyckas i rollen behöver du vara kompetent inom strategisk- såväl som operativ marknadskommunikation. Bred erfarenhet av kommunikationsarbete; som att formulera texter och budskap, samt beställa och kravställa kommunikationsunderlag och innehåll från intern eller extern part är ett krav.
Du är samarbetsinriktad och lyhörd, samt bra på att engagera och skapa relationer med andra. Det är viktigt att du är bekväm i sociala sammanhang så du kan agera tryggt i mötet med externa parter och kan hantera att vara ansiktet utåt mot intressenter, tillsammans med chef. Du är bra på att organisera ditt arbete utifrån givna förutsättningar, verksamhetsplaner och mål samt är van att driva frågor självständigt.
Erfarenhet av att arbeta i projekt är ett krav. Dokumenterad projektledarutbildning eller motsvarande är meriterande. Har du dessutom dokumenterad erfarenhet av utvecklingsarbete med publika och/eller andra intressenter är det meriterande. Det är också meriterande att ha arbetat i en politiskt styrd organisation.