Kommunikatör till Business Region Göteborg

Kommunikatör till Business Region Göteborg

Arbetsbeskrivning

Älskar du också Göteborg och företagande? Vill du hjälpa oss att stärka regionens attraktionskraft? BRG erbjuder en innovativ och kreativ miljö med stark framtidstro och en övertygelse om att allt är möjligt. Våra sociala kanaler följs av tiotusentals personer och intresset för Göteborg är enormt såväl i Sverige som internationellt. Vi tänker att det kan bli ännu större. Vill du hjälpa oss med nationell och internationell kommunikation och marknadsföring av en region och dess näringsliv med enorm dragningskraft? Vi hoppas det.

Business Region Göteborg (BRG) är ett icke-vinstdrivande bolag som ägs av Göteborg Stad med uppdraget att stärka och utveckla näringslivet i Göteborgsregionen. Målet är att bidra till en hållbar tillväxt med hög sysselsättning och ett diversifierat näringslivs i Göteborgsregionen med fler framgångsrika företag, förbättrat företagsklimat, ökad innovations- och attraktionskraft.


Om tjänsten
BRG söker nu en operativ kommunikatör för en delad tjänst till avdelningarna Etablering & Investering samt Kluster & Innovation, två av BRG:s tre kärnverksamheter. Tjänsten är ett vikariat på heltid mellan 1/9-2020 tom 28/2-2021. Du blir anställd av Poolia och uthyrd som konsult.

Avdelningen Etablering & investering arbetar för att stärka företagsklimatet i Göteborgsregionen och attrahera nya företag och kompetens till Göteborgsregionen.

Avdelningen Kluster & Innovation arbetar för en kluster- och branschutveckling i Göteborgsregionen inom flera områden såsom fordon, infrastruktur, logistik, IKT, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar m.fl. Det gör vi genom att knyta samman människor från företag, akademi och offentlig verksamhet i värdefulla nätverk och branschsamarbeten.

Vi söker en kommunikatör som skapar intressant kommunikation vilken syftar till att locka företag till Göteborgsregionen, stärka företagsklimatet och sprida fakta om Göteborgsregionens tillväxtförutsättningar. Vi söker en snabbfotad ”doer” som kommer jobba nära tillsammans med BRG:s erfarna kommunikatörer med att genomföra kommunikation.

Som kommunikatör hos BRG arbetar du nära avdelningarnas marknads- och kommunikationsansvariga, projekt- och verksamhetsledare samt kommunikatörer från andra avdelningar. Du arbetar operativt i produktionen med kommunikation på webben, sociala medier samt egenägda och interna kanaler.

Du rapporterar direkt till avdelningschefer men arbetsleds av avdelningarnas marknads- och kommunikationsansvariga.


Dina arbetsuppgifter i huvudsak
Du kommer bistå BRG:s kommunikatörer med diverse arbetsuppgifter inom kommunikation så som:

• Arbeta med kommunikation på svenska och engelska i enlighet med brandbook för BRG samt övriga kvalitetskrav
• Hjälpa till att genomföra seminarier och webinarier med allt från planering, upplägg, utskick, artiklar, till att vara på plats under eventet.
• Skriva och publicera kortare artiklar för webb och nyhetsbrev
• Skapa inlägg och innehåll för våra SoMe
• Producera kommunikationsmaterial (rapporter, texter, budskap)
• Ansvara för inbjudningar och bearbetning inför event
• Utveckling av grafiskt material


Vem är du?
Som person ser vi gärna att du är kreativ, initiativtagande och ambitiös. Du har ett intresse för näringslivsutveckling och företagande, kombinerar affärsvana med kreativitet, är prestigelös och drivs av att vara en del av leveransen i större projekt.

Vi ser gärna att du har en 3-årig utbildning inom media och kommunikation eller likvärdig relevant utbildning. Vidare önskar vi att du har:

• Mycket goda kunskaper i SoMe och digitala verktyg.
• Mycket goda kunskaper i att planera och genomföra skriftlig produktion av marknadskommunikation som produktblad, annonser, PR och artiklar för affärspress.
• Meriterande är om du har erfarenhet och kunskap av några av följande verktyg; Drupal (7/8), BizWizard, Adobe, Photoshop, Indesign och office-paketet.
• Dokumenterad erfarenhet av att skriva för webb och införsäljande texter, både på svenska och engelska.
• Erfarenhet av att arbeta praktiskt med sociala medier.


Om verksamheten
Om Poolia
Poolia har ett fokus: att tillsätta kvalificerad kompetens på tjänstemannaområdet. Avgränsningen är vår styrka och det som gör oss till branschens kanske mest erfarna rekryteringskonsulter. Vi har en gedigen erfarenhet inom en rad specialistområden. Vi förstår företagen och deras affärsvillkor. Och vi har en urvalsfilosofi som identifierar varje individs unika förmågor. Tillsammans med en kvalitetssäkrad process, modern kandidatwebb och ledande digitala verktyg är detta grunden i vårt erbjudande – Rätt individ. På rätt plats. Alltid.

Inom sälj och marknad finns många kreativa möjligheter. Med en bredd från marknadschef och säljare till inköpare, informatörer och webbredaktörer har vi tjänster och uppdrag som kan intressera dig. Som konsult får du möjligheten att testa olika yrken och få en bred erfarenhet längs vägen fram till ditt drömjobb. Att vara konsult passar dig som på kort tid vill skaffa dig lång erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens. Du kommer att trivas som konsult om du söker en värld av spännande uppdrag och nya kontaktnät.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Poolia Väst AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 augusti 2020
  • Ansök senast: 18 augusti 2020

Liknande jobb


Kommunikatör vikariat

Kommunikatör vikariat

26 november 2024

26 november 2024

Junior Communications Specialist

Junior Communications Specialist

25 november 2024