OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi en kommunikatör som vill vara med och utforma Fondtorgsnämndens externa och interna kommunikation.
Genom att verkställa myndighetens kommunikationsstrategi bidrar du till en framgångsrik upphandling av fonder till premiepensionssystemet med målet att ge tryggare och högre pension till pensionsspararna.
Vi söker dig med god känsla för kommunikation i den finansiella sektorn och vana av att producera innehåll för olika kommunikationskanaler.
Arbetsbeskrivning
Fondtorgsnämnden är en ny myndighet med uppdraget att upphandla fonder till premiepensionens fondtorg. Upphandlingen omfattar cirka 1 200 miljarder kronor och är en av de största i sitt slag i världen. Målsättningen är att skapa grunden för en tryggare och bättre pension för miljontals svenska pensionssparare.
Som kommunikatör på Fondtorgsnämndens kansli arbetar du i en liten organisation med ett stort ansvar. Vi söker dig som vill arbeta operativt med kommunikation och kan leverera aktiviteter med strategisk höjd i en samhällsviktig fråga.
Du kommer att ansvara för att leverera på Fondtorgsnämndens kommunikationsplan, vilket innebär produktion och analys av innehåll mot målgrupper både i Sverige och internationellt. Den främsta kommunikationen sker mot finansiella företag och inte sällan i juridiskt komplexa frågor.
Dina primära ansvarsuppgifter kommer att vara att producera, publicera och analysera innehåll i vår dialog med finansmarknaden samt för webbplats och i sociala medier. Du arbetar självständigt men i nära samarbete med kommunikationsansvarig. Tillsammans hanterar ni huvuddelen av myndighetens kommunikation inklusive presskontakter, rapporter och presentationer. Vi ser gärna att du har ett intresse för den finansiella sektorn, juridik och pensionsfrågor samt en förståelse av hur man kommunicerar med finansmarknaden. Du bör trivas med varierade arbetsuppgifter i högt tempo och se det som positivt att du har möjlighet att påverka och utveckla verksamheten.
Fondtorgsnämndens kansli är en växande organisation med ett 30-tal medarbetare med olika expertis. Myndigheten präglas av en stark kultur av samarbete, utveckling och ansvar. Vi erbjuder dig ett omväxlande arbete tillsammans med kunniga kollegor i en dynamisk och utvecklande arbetsmiljö där du får vara delaktig i en av världens största finansiella upphandlingar.
Utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som har:
- akademisk utbildning inom juridik, ekonomi, journalistik eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig,
- minst 2 års erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete så som strategisk kommunikation, marknadsföring, journalistik eller annan erfarenhet som vi bedömer likvärdig,
- mycket goda kunskaper i engelska och svenska.
Det är meriterande om du har
- erfarenhet av kommunikationsarbete inom staten eller annan offentlig organisation
- erfarenhet av arbete inom finansiell sektor
- kunskap inom layout samt har en god känsla för färg och form
- erfarenhet av webbpublicering och produktion av foto, ljud och film
Egenskaper
För att lyckas i tjänsten som kommunikatör hos Fondtorgsnämnden behöver du vara förankrande och mycket noggrann men också med en kreativ ådra. Du arbetar självständigt och strukturerat med förmåga att på egen hand driva ditt arbete framåt. Du är prestigelös, ansvarstagande och gillar att komma med egna lösningsförslag och idéer. Vi förväntar oss att du har en god kommunikativ förmåga och eftersom arbetet ofta är händelsestyrt kan du arbeta både målmedvetet och flexibelt, för att kunna anpassa dig efter skiftande förutsättningar. Uppdraget kräver att du har en god samarbetsförmåga och ett mycket gott omdöme.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.
Övrigt
Fondtorgsnämnden är en nämndmyndighet som styrs av en nämnd bestående av ledamöter som regeringen utser. Pensionsmyndigheten är värdmyndighet och upplåter som sådan lokaler samt sköter administrativa och handläggande uppgifter åt nämnden.
Organisatoriskt kommer du att vara anställd av Pensionsmyndigheten där du ingår i den särskilda organisation som arbetar för Fondtorgsnämnden. Tjänstgöringsort är Botkyrka, i våra nyrenoverade lokaler i Tumba Bruk.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillämpning av provanställning på 6 månader. Vi använder oss av intervjuer och tester i kombination i urvalsprocessen. Inom staten tillämpas tjänstepensionsavtal PA16.
I denna rekryteringsprocess behöver du inte bifoga personligt brev, däremot vill vi att du besvarar de frågor som du får ta del av när du skickar in din ansökan och som ligger till grund för det första urvalet.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
För mer information
Har du frågor gällande tjänsten kontakta rekryterande chef Tina Rönnholm tel. 010-459 85 34
Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.