OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med drygt 35 000 studenter och 4 200 anställda. Här finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden. Umeå universitet är också platsen för den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 – en revolution inom gentekniken som tilldelats Nobelpriset i kemi.
Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur där vi gläds åt varandras framgångar.
Institutionen för informatik söker nu en kommunikatör med ansvar för institutionens externa kommunikation och sociala medier.
Tidsbegränsad anställning på 50% fr.o.m 2021-08-01 i 18 månader från startdatum.
Arbetsuppgifter
Anställningen innebär att samordna och hantera delar av den externa och interna kommunikationen vid institutionen och då främst att ansvara för utformning och underhåll av institutionens externa webbplats och arbeta med institutionens sociala medier. Du kommer även att stötta forskargrupper i sin externa kommunikation såsom att skriva nyhetsnotiser, underlag till pressmeddelanden och andra redaktionella texter utifrån institutionens arbete med forskning och utbildning.
Anställningen innebär även att formge tryckmaterial och digitalt material, t.ex. broschyrer, annonser, affischer mm. samt arbeta med fotografering och filmproduktion, då främst inom marknadsföring av institutionens utbildningsprogram.
En del av anställningen innebär att utveckla goda rutiner både för det egna arbetet och i förhållande till andra anställda och studenter vid institutionen. Detta är ett självständigt uppdrag med stor variation i arbetsuppgifter samt goda möjligheter att påverka och utveckla. Arbetsuppgifterna kan komma att förändras över tid. Du kommer att ingå i institutionens tekniska- och administrativa stödfunktion där du kommer att arbeta operativt och strategiskt med kommunikationsinsatser i en kreativ och växande forsknings- och utbildningsmiljö.
Om anställningen
Anställningen är en tidsbegränsad anställning på 50% från och med 2021-08-01 i 18 månader från startdatum. Placering är vid institutionen för Informatik.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap eller strategisk kommunikation, digital medieproduktion eller annan examen som kan bedömas som likvärdig. Det krävs att du har gedigen kunskap och dokumenterad erfarenhet av att arbeta med marknadsföring liksom dokumenterad erfarenhet av grafisk form, grafisk kommunikation, layout och bildhantering. Vi ser gärna att du är intresserad av IT-branschen.
Vi vill att du har erfarenhet av att identifiera, prioritera, planera, driva och följa upp kommunikationsfrågor. Du har erfarenhet av att publicera i webbpubliceringssystem och dokumenterad vana av arbete med programmen i Adobe Creative Suite. Du har erfarenhet av arbete med Episerver och Sharepoint.
Att du har mycket god förmåga och dokumenterad erfarenhet av att grammatiskt och stilistiskt formulera dig på svenska och engelska är ett krav.
Det är meriterande om du har arbetat med projektansökningar och projektkommunikation. Arbetet förutsätter hög servicekänsla, god kommunikationsförmåga samt god förmåga att arbeta strukturerat även när arbetet inbegriper flera samtidigt pågående processer. Du fungerar väl i olika arbetsgrupper och är bra på att samarbeta och skapa relationer i både större och mindre sammanhang och i nätverk. Du är en utåtriktad person som tar egna initiativ och kan självständigt driva dina arbetsuppgifter framåt. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Arbetsprov kan komma att tillämpas vid denna rekrytering.
Ansökan
Ansökan ska göras via e-rekryteringssystemet Varbi. Vi ser gärna att du bifogar med exempel på tryckt material och redaktionellt arbete du har utfört.
Institutionen för Informatik
Vid institutionen för Informatik bedrivs forskning och utbildning med fokus på digitalisering av samhälle, organisationer och interaktion. Digital teknik har blivit en möjliggörare för förändrade sätt att leva och bedriva verksamhet på. I vår forskning studerar vi dessa förändringar och förändringsprocesser och vi studerar samspelet mellan människa och teknik för att förstå teknikens möjligheter och dess begränsningar. I våra studier av digitalisering rör vi oss i många kontexter såsom offentlig sektor, media, spel, underhållning, finansbolag, entreprenörskap, IT-bolag, tillverkande industri och handel. Läs mer om vår forskningsmiljö på www.umu.se/informatik
Välkommen med din ansökan!
Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Xavier de Luna/Professor
090-786 5559,xavier.deluna@stat.umu.se
Chatrine Westerlund
090-786 64 13
Pref Mikael Henningsson, mikael.henningsson@umu.se
090-786 5798
Bitr prefekt Michael Gruber, michael.gruber@umu.se
090-786 7835
Pref Mikael Henningsson, mikael.henningsson@umu.se
090-7865798
Bitr prefekt Michael Gruber, michael.gruber@umu.se
090-7867835
Jeanette Dareblom /Administrativ chef
090-7866155
Xavier de Luna/Professor
090-786 5559
Linda Johnson
090-786 55 04
Jenny Dufweke
090-786 68 22