OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en driven kommunikatör till Kommunikationsenheten med placering i Göteborg. Hos oss kommer du att utvecklas tillsammans med engagerade och trevliga kollegor, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Kommunikationsavdelningen är en av Polismyndighetens nationella avdelningar med verksamhet i hela landet. Avdelningen har ansvar för att leda och samordna Polismyndighetens kommunikationsarbete och under dygnets alla timmar vara ett strategiskt och operativt kommunikationsstöd i hela myndigheten. Kommunikationsavdelningen är uppdelad i ett tiotal enheter där vissa har ett nationellt och andra ett mer regionalt ansvar.
Polisregion Väst har ca 5300 anställda och består av polisområdena Fyrbodal, Halland, Skaraborg, Storgöteborg och Älvsborg samt tre regionala enheter och ett regionalt kansli. Kommunikationsenheten i region Väst består av ca 20 medarbetare och är en av sju regionala kommunikationsenheter. De regionala kommunikationsenheterna ansvarar för att omsätta den gemensamma kommunikationsstrategin och verksamhetsplanen med regionala kommunikationsaktiviteter anpassade till regionens behov.
ARBETSUPPGIFTER
Ditt huvuduppdrag är att vara ett kommunikationsstöd för chefer och andra nyckelfunktioner i både operativa och strategiska kommunikationsfrågor. Du arbetar med analys, planering, genomförande och uppföljning av interna och externa kommunikationsinsatser, du skriver artiklar och nyheter till våra interna och externa kanaler och tar fram andra typer av kommunikationsmaterial såsom presentationer och liknande. I arbetsuppgifterna ingår att samverka med andra, både inom och utanför myndigheten. Du ingår i polisens stabsarbete vid större händelser/kriser och arbetar med kommunikationsplanering i olika projekt eller verksamhetsområden.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Eftergymnasial utbildning inom medie-och kommunikationsvetenskap alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Flerårig relevant erfarenhet av liknande arbetsuppgifter i en komplex miljö
• Erfarenhet av operativt och strategiskt kommunikationsarbete som arbetsgivaren bedömer relevant
• Erfarenhet av att coacha och agera rådgivare till personer i ledande befattning i medie- och kommunikationsfrågor
• Mycket god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete inom statlig myndighet
• Erfarenhet av kriskommunikation
• Erfarenhet av webbpubliceringsverktyg, företrädesvis Episerver
Personliga egenskaper
För att lyckas i arbetet behöver du vara en strukturerad och ansvarstagande person som gillar att arbeta i grupp såväl som självständigt. Du arbetar strategiskt och långsiktigt men kan samtidigt snabbt byta fokus för att hantera aktuella frågor här och nu. Arbetet ställer stora krav på din förmåga att hantera stress och du behöver därför ha en god förmåga att arbeta självständigt och kan fatta balanserade beslut även under pressade förhållanden. Du kommer att arbeta i medborgarnas tjänst och därför är det viktigt att du förstår vidden av det förtroendeskapande arbete det innebär att arbeta med kommunikationsfrågor hos polisen. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 26 september 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats. I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult. Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.
Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Kommunikationschef Charlotte Hansson
010-56 20223
Chef Kommunikationsenhet Öst Maria Ottosson
kommunikationschef Linda Widmark
010-56 412 76
gruppchef Petra Sjölander
010-563 76 45
Gruppchef Fredrik Berg
010-563 49 74
museichef Henrik Lindborg
010-56 409 30