OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Just nu befinner sig SPSM i ett spännande utvecklingsarbete för att nå vår vision: En likvärdig utbildning för alla. Vi vill att alla barn, elever och vuxna, oavsett funktionsförmåga, blir delaktiga i en tillgänglig och inkluderande lärmiljö i sin utbildning. Vi vill att de möter en framtidsorienterad och utmanande pedagogik. Vi vill att alla beslut som påverkar deras utbildning grundas på bästa tillgängliga kunskap. Och vi vill att alla deras rättigheter främjas, tillvaratas och tillämpas. Det är vår målbild.
ARBETSUPPGIFTER
Kommunikationsenheten samordnar och driver utvecklingen av myndighetens interna och externa kommunikation. För oss är det viktigt att kommunikationen bidrar till att öka kännedomen om våra tjänster och stärka våra målgruppers förtroende för oss. Vi ger strategiskt och operativt stöd i myndighetens nationella projekt och processer. Vi ansvarar för strategier och riktlinjer inom området så att myndighetens gemensamma kommunikation är tydlig, sammanhållen och lättillgänglig. På enheten finns 27 medarbetare placerade på flera olika kontor i Sverige vilket innebär att vi i stor utsträckning använder digitala verktyg för arbete och möten på distans. Placeringen av denna tjänst kommer i första hand vara vid vårt huvudkontor i Härnösand.
Nu söker Kommunikationsenheten en ny medarbetare till Digitala redaktionen. Digitala redaktionen består av sju medarbetare från Umeå i norr till Stockholm i söder. Vi arbetar primärt med myndighetens externa webbplats spsm.se, intranät, vår webbutik, söktjänsten Hitta läromedel samt vår närvaro i sociala medier.
Våra digitala kanaler utvecklas ständigt med både nytt och ändrat innehåll samt nya funktioner. Du kommer att tillsammans med övriga kollegor delta i vårt utvecklingsarbete, redaktionellt som tekniskt. Detta innebär att du bland annat föreslår lösningar på innehållsstruktur, identifierar utvecklingsbehov och leveranstestar inför publicering.
Du har som kommunikatör lätt för att samordna och stämma av information med kollegor, faktagranskare och beställare. Du ser till att det redan befintliga innehållet är uppdaterat, begripligt, välstrukturerat och presenterat på ett lättillgängligt sätt. Du ansvarar även för att självständigt ta fram nytt innehåll för webbplatserna med målgruppen i främsta rummet.
I rollen ingår att kunna hantera och förstå flera olika verktyg som Episerver, Episerver Commerce, statistikprogram, kvalitetssäkringsprogram, LIX-tester, Imagevault, sökmotoroptimering och Photoshop.
Även om de flesta möten sker digitalt så kan tjänsten innebära resor.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som
- har examen från högskola eller universitet inom ett område som bedöms som relevant för rollen eller arbetslivserfarenhet och annan utbildning som bedöms som likvärdig av arbetsgivaren
- uttrycker dig mycket väl i tal eller teckenspråk på svenska samt i skrift på svenska
- är en driven skribent med förmåga att anpassa innehåll och utformning till olika målgrupper och medier
- har erfarenhet av att arbeta med sociala medier
- har minst ett års dokumenterad arbetslivserfarenhet från kommunikationsområdet
Det är meriterande om du
- har arbetat med övergripande innehållsstruktur och innehållsstrategi för webb
- har erfarenhet att arbeta med tillgänglighetsanpassningar
- har erfarenhet av att arbeta med kommunikation inom offentlig sektor
- har goda kunskaper i, Episerver, sökmotoroptimering, Photoshop samt goda kunskaper i statistik och uppföljning av webb
- har erfarenhet av att arbeta i team, är bra på samarbete och ser det som självklart att bidra till teamets relationer och utveckling samtidigt som du kan leda egna uppdrag i mål i rätt tid och med god kvalité
- är en driven skribent med förmåga att anpassa innehåll och utformning till olika målgrupper och medier
- har erfarenhet av att lägga upp och leda digitala interna och externa möten
- har kunskaper enligt WCAG
Personliga egenskaper
Vi söker dig som alltid sätter målgruppen i främsta rummet och kan arbeta med flera parallella uppdrag samtidigt. Som person är du trygg och initiativrik, har lätt att samarbeta och är självgående. Du trivs i rollen som en operativ och strategisk kommunikatör och har lätt för att skapa förståelse för villkoren för god kommunikation. Du är engagerad, tillmötesgående och kvalitetsmedveten och får saker uträttade både snabbt och noggrant. Du är van att ge stöd för att planera, nyhetsvärdera och strukturera information och kan förklara varför. Stor hänsyn tas till personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.