OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Mölndal Vision 2022, kan sammanfattas med orden Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker vi Västsverige. Mölndals stad har drygt 5 000 medarbetare inom en mängd olika yrken som alla arbetar för att skapa välfärd för Mölndals 70 000 invånare och alla de människor som arbetar och verkar i staden.
Kultur- och fritidsnämndens huvudsakliga uppdrag är att främja kulturlivet och skapa förutsättningar för en mångsidig idrotts- och fritidsverksamhet. Kultur- och fritidsverksamheten i Mölndals stad har sin gemensamma bas i människors behov av sammanhang, stimulans och skapande. Genom att möta dessa behov utgör kultur- och fritidsverksamheten en grundläggande förutsättning för människans möjligheter till engagemang och inflytande i ett levande samhälle. Kultur och fritid är till för alla, med fokus på barn och unga. Kultur- och fritidsförvaltningen i Mölndal består av fem avdelningar; ungdoms- och samhällsarbete, museum, konst och kultur, biblioteken i Mölndal, förening och idrott samt administration.
Du kommer att jobba på avdelningen museum, konst och kultur och administrativa avdelningen på kultur - och fritidsförvaltningen. I takt med att Mölndal växer och utvecklas händer det mycket spännande inom kulturområdet. Fackförbundet Vision har nyss utnämnt Mölndals stad till Årets kulturkommun 2021. Det är en utmärkelse som vi med stor stolthet tagit emot och som sporrar oss att bygga vidare på.
Vi ska enligt nämndmålen arbeta för att öka tillgängligheten till kultur och att öka mölndalsbornas nyttjande av kulturutbudet. Verksamheten inom avdelningen ska arbeta för: stärkt demokrati, meningsfull fritid, livslångt lärande, livslång hälsa och sociala sammanhang.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en kreativ och strategisk kommunikatör med öga för grafisk form för en projektanställning kopplad till kultur - och fritidsförvaltningen. Du kommer att arbeta både med administrativa avdelningen och avdelningen museum, konst och kultur. För rätt person kan vi erbjuda ett mångsidigt och omväxlande arbete i stimulerande miljö.
Du kommer att stödja och utveckla förvaltningens interna och externa kommunikation med fokus på våra två jubileumsprojekt 2021 och 2022. Du kommer också att stärka vår kommunikation kring kultur kopplat till utmärkelsen Årets kulturkommun, både strategiskt och operativt. Mölndals stads 100-årsjubileum är ett positivt projekt som inkluderar och berör alla som bor och verkar i Mölndal. Som kommunikatör för jubileet arbetar du bland annat med den gemensamma kommunikationen, tar fram strategier, administrerar hemsida, håller i extern och intern kommunikation och stöttar projektet i att skapa kännedom om och engagemang för jubileet. En kärna i jubileet är att väcka lust att delta och engagemang att bidra hos civilsamhälle, näringsliv och invånare i hela kommunen. Sommaren 2022 arrangeras en festival inom jubileet. Kommunikation kring festivalen blir också ett av dina ansvarsområden.
Som jubileumskommunikatör ingår du i en arbetsgrupp på fyra personer med ansvar för olika delar av jubileet. Jubileet har många inblandade aktörer, många goda idéer och alla ska få vara med. Ditt uppdrag är att skapa och samordna en sammanhållen kommunikation med en tydlig strategisk inriktning som blir den röda tråden som samlar allt firande under ett och samma paraply. Kommunikationskonceptet ska göra det lätt att kommunicera firandet för alla aktörer på ett enhetligt och tydligt sätt. Det ska synas i hela Mölndal att vi firar under 2022.
Du kommer att vara huvudansvarig för kommunikationsplanering, samordning, formspråk, mätning och uppföljning. Men du kommer också att vara den operativa kraften som skapar lockande jubileumsinnehåll och layout i sociala medie-kampanjer, nyhetstexter, annonsmaterial och även stöttar alla olika aktörer i deras egen jubileumskommunikation.
Ditt arbete innefattar grafiskt arbete med annonser, digitala produktioner och trycksaker i stadens och jubileets grafiska profil. Erfarenhet och god praktisk kunskap i Indesign , creative cloud, i sociala medier och Photoshop är ett krav, gärna även i Illustrator. Du arbetar nära förvaltningens övriga kommunikatörer.
KVALIFIKATIONER
Du som söker har högskoleexamen inom medie- och kommunikationsvetenskap eller någon annan likvärdig utbildning. Du har tidigare erfarenhet av kommunikationsarbete och har vana av att leda kommunikationsprojekt och processer. Erfarenhet av att ha jobbat med sociala medier är ett krav. Ett stort plus är om du arbetat med större evenemang, kommunikation utifrån ett kulturperspektiv i någon form. Du är en språkmänniska som behärskar det kommunikativa hantverket med både form och innehåll. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska på ett sätt som uppfattas enkelt och är lätt att förstå. Du har god grafisk kompetens och är van att arbeta med InDesign, PhotoShop och Illustrator, och vi ser gärna att du har erfarenhet av webbpubliceringsverktyget Sitevision.
Kunskap inom foto och med betoning på film är ett stort plus. Kompetens inom tillgänglig kommunikation (tillgängliga dokument, tillgänglig layout på webb. Klarspråk är ett krav.
Som person har du ett stort intresse för kommunikationsfrågor, du tar dig modigt an utmaningar och vill driva utveckling. Du är ansvarstagande, noggrann, arbetar självständigt och är van vid att arbeta snabbt och omväxlande. Arbetet innebär många kontakter i hela kommunen vilket kräver att du har god social förmåga. Du har ett professionellt förhållningssätt och du bidrar till ett gott arbetsklimat. På vår avdelning drivs vi av att få bidra till samhällsutvecklingen genom att bedriva verksamheter som bygger på bred kompetens, nyfikenhet, mod och nytänkande. Vi strävar efter mångfald, där medarbetarnas bakgrund, erfarenheter, kunskaper och personlighet berikar verksamheten. Vi arbetar medvetet för att våra arbetsplatser ska ha en god arbetsmiljö, vara jämställd och tillgängliga för alla. Intervjuer kommer att ske löpande.
ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anette Eliasson
031-315 16 71
Christina Mellgren, DIK
031-315 16 14
Mona-Lisa Rutgersson, Vision
031-315 16 06
Avdelningschef Jonna Ulin
031-315 16 51
Åsa Kirby, SACO (DIK)
031-315 16 27
kultur- och fritidschef Annika Stedner
031-315 16 31
Avdelningschef Museét Cajsa Lagerkvist
031-315 16 51
Avdelningschef Mikael Olow
031-315 16 37
Enhetschef Lindome bibliotek och bokbussen Anette Ristorp
031-99 40 12
Enhetschef Åsa Banic Pedersen