OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kulturförvaltningen verkar för ett brett konst- och kulturliv för alla att delta i. Vi arbetar för en hållbar och öppen stad som sätter kulturen och konsten i centrum.
Kulturförvaltningen har cirka 800 anställda som huvudsakligen verkar inom bibliotek, kulturhus, museer och övriga kulturverksamheter.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara en del av arbetet med att kommunicera Göteborgs konstmuseum, Göteborgs stadsmuseum, Röhsska museet, Sjöfartsmuseet Akvariet och Göteborgs Konsthall? Vill du fortsätta utveckla dina färdigheter inom kommunikation och marknadsföring, tillsammans med ett team erfarna kommunikatörer? Då är det här rätt tjänst för dig. Göteborgs museer och konsthall är en del av Göteborgs Stads kulturförvaltning och utgör Sveriges största kommunala museiorganisation, med ca 700 000 besökare årligen. Vi har en erkänd och prisad verksamhet där flertalet spännande utvecklingsprojekt just nu pågår.
Nu söker vi en vikarierande kommunikatör till enheten Kommunikation och marknad, som idag består av 10 medarbetare med olika kompetensområden. Vikariatet sträcker sig fram till 31 augusti 2023. Tjänsten innebär att bistå alla avdelningens verksamheter med kommunikationsstöd.
Du arbetar utifrån en helhetssyn på verksamheten, med hela kedjan från kommunikationsplanering till utvärdering av kommunikationsinsatser. Du arbetar proaktivt och effektinriktat, och försöker ständigt utveckla kommunikationen med målet att få fler göteborgare att ta del av våra verksamheter. Du har publikt fokus och ett målgruppsinriktat arbetssätt. Du kommer samarbeta i team tillsammans med övriga kommunikatörer på enheten, i olika konstellationer.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom marknadsföring och kommunikation, eller annan likvärdig utbildning som bedöms relevant för tjänsten. För tjänsten som kommunikatör krävs erfarenhet av strategiskt och brett arbete inom kommunikation och marknadsföring. Du behöver ha en god förmåga att självständigt initiera, planera, genomföra och utvärdera kommunikationsprocesser. Det är också av stor vikt att du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, samt skapa relevant målgruppsanpassad och effektorienterad kommunikation för olika kanaler. Det är meriterande om du har erfarenhet från publik verksamhet.
Vidare har du god kommunikativ förmåga där du kan se kärnan i ett komplext sammanhang och kommunicera det enkelt, tillgängligt och målgruppsanpassat. Du hanterar väl de digitala verktyg som krävs för arbete, som: Adobe CC, Microsoft Office och WordPress. Du har ett intresse för och en vilja att stötta andra och anstränger dig för att hitta lösningar för våra verksamheter. Som kommunikatör hos oss behöver du vara strukturerad och trivas i ett högt arbetstempo där du sätter en ära i att vara väl förberedd. Det är viktigt att du kan driva dina egna projekt från start till mål med gott resultat. Samtidigt som du arbetar självständigt är du del av ett team och det är avgörande att du har en prestigelös attityd och fokus på gott samarbete. Du har lätt för att samarbeta och bidrar till ett positivt arbetsklimat.
ÖVRIGT
Intervjuer sker under vecka 24. Urval kommer att ske löpande.