Kommunikatör till länsledningens stab

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är en expertmyndighet inom områden som natur och miljö, samhällsbyggnad och landsbygd, direkt underställd regeringen. Vi fungerar som en länk mellan människor, kommuner, regioner och olika myndigheter. Vi verkar för att nationella mål får genomslag i länet. Det gör vi genom att se till helheten i vår myndighetsutövning, genom att förmedla kunskap och genom att samordna och utveckla olika sakfrågor. Hållbar utveckling ger framtiden möjligheter i ett Södermanland för alla.

Länsledningens stab består idag av sex medarbetare, bland annat sekreterare, husföreståndare och kommunikatörer, och fungerar huvudsakligen som stöd till länsledningen (landshövding och länsråd), men också till övriga organisationen. Staben arbetar med att på olika sätt skapa förutsättningar för interna och externa möten och uppdrag, såväl genom att ta fram olika underlag och sammanställningar som genom praktiska förberedelser. Personligt stöd till landshövding och länsråd, kommunikation externt och internt liksom service till myndigheten som helhet ligger inom ansvarsområdena. Inom staben ligger också uppdraget som chaufför till landshövdingen samt vissa uppdrag rörande intern säkerhet.

Du kommer att arbeta tillsammans med länsstyrelsens kommunikations- och pressansvarige, liksom med sakredaktörer ute i verksamheten.

Arbetsuppgifter
Som kommunikatör på Länsstyrelsen kommer du att arbeta med såväl intern som extern kommunikation. Myndighetens stora bredd av uppdrag och kompetensområden gör arbetet omväxlande och spännande i ett stundtals högt tempo. Du har en nyckelroll i att identifiera kommunikationsbehov, planera och genomföra aktiviteter och uppföljning. Du arbetar nära verksamheten och bistår ledningen och organisationen med råd och stöd i kommunikationsfrågor och är med att driva kommunikations-processer framåt. Du jobbar brett med allt från kommunikationsplaner till att skapa innehåll på webbplattform och arbete med budskap i samtliga medier. Du arbetar för att webbplats och sociala medier ska vara en länk mellan Länsstyrelsen och medborgarna.

Som kommunikatör arbetar du både operativt och strategiskt. Med din förståelse för hur kommunikation och teknik hänger ihop hittar du lösningar för att öka användarnyttan i våra digitala tjänster och kanaler. I tjänsten ingår planering och publicering för risk- och kriskommunikation samt stöd till krisledningen och förekommande nätverk.

Du kommer att delta i arbetet med att planera, producera och publicera redaktionellt innehåll av olika slag och inom våra olika verksamhetsområden. Du skriver och redigerar texter, samt formger bilder och övrig grafik för våra olika kanaler.

Kvalifikationer och profil
Vi söker dig som har högskolestudier inom media och kommunikation eller motsvarande. Du har ett par års erfarenhet från brett operativt kommunikationsarbete och du är van att arbeta med hela kommunikationsprocessen från ax till limpa.

Du har även


• kunskap om förvaltning av innehållet på en webbplats
• erfarenhet av att arbeta med sociala kanaler som Facebook, Twitter och LinkedIn
• vana vid att formulera och anpassa budskap och kanalval efter syfte, målgrupp och verksamhetens behov.
• god känsla för form och layout med erfarenhet av Adobe-program som Photoshop och InDesign
• goda kunskaper om SiteVision och andra jämförbara CMS.

Det är meriterande om du har


• erfarenhet av att ta fram manualer och policyer för kommunikation
• erfarenhet av att delta i utvecklingsprojekt för webben.
• erfarenhet av filmproduktion, exempelvis för sociala medier
• erfarenhet av tillgänglighetsanpassning
• erfarenhet av projektledning

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att trivas i rollen är det viktigt att du kan växla mellan olika arbetsuppgifter och mellan operativt och strategiskt. Du är en duktig skribent som är nyfiken på människor och ny teknik. Dessutom trivs du med att arbeta i en funktion som innebär mycket interna och externa kontakter. Vi tror att du är en engagerad, positiv och initiativrik medarbetare som vill bidra med egna idéer för att påverka vårt framtida digitala kommunikationsarbete. Det är också viktigt att du kan organisera och planera ditt arbete och ha fokus på leverans.

Om tjänsten
Anställningen är en tillsvidareanställning. Vi tillämpar provanställning.

Sista ansökningsdag är den 19 augusti 2020.


Om Länsstyrelsen

Länsstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats. Vi har en levande värdegrund som baseras på de mänskliga rättigheterna och principen om likabehandling.

Vid rekrytering strävar Länsstyrelsen efter jämn könsfördelning och mångfald bland medarbetarna. Södermanlands län ingår i ett finskt förvaltningsområde och vi värdesätter därför om du har kunskaper i finska och behärskar ytterligare språk.

Läs mer om Länsstyrelsen på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland. Följ oss gärna på sociala medier - vi finns på Facebook, LinkedIn och Twitter.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

David Aronsson, Funktionschef
0102234000
Rune van den Brink, ST
0102234000
Christofer Cromnow, SACO
0102234000
Jenny  Rondahl, Funktionschef
0102234000
Ann-Sofi Blomkvist, Kommunikationschef
0102234204
Jenny Rondahl, Funktionschef
0102234000
Lars Jonsson, beredskapsdirektör
010-2234000
Åke Johansson, länsantikvarie/funktionschef
010-2234000
Torbjörg Sekse, länsarkitekt/funktionschef
010-2234000
Ulrika Lundberg, Chef
0767-747 799

Sammanfattning

Besöksadress

611 86 Nyköping
None

Postadress

None
None

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024