OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är en expertmyndighet inom områden som natur och miljö, samhällsbyggnad och landsbygd, direkt underställd regeringen. Vi fungerar som en länk mellan människor, kommuner, regioner och olika myndigheter. Vi verkar för att nationella mål får genomslag i länet. Det gör vi genom att se till helheten i vår myndighetsutövning, genom att förmedla kunskap och genom att samordna och utveckla olika sakfrågor. Hållbar utveckling ger framtiden möjligheter i ett Södermanland för alla.
Länsstyrelsen i Södermanlands län
söker en
Kommunikatör till länsledningens stab för tidsbegränsad anställning
(ref.nr 112-600-2022)
Länsledningens stab ansvarar bland annat för länsledningens (landshövding och länsråd) planering, representation, resor och officiella besök samt myndigheterns kommunikation och interna service.
Arbetsuppgifter
Myndighetens stora bredd av uppdrag gör arbetet både omväxlande och spännande. Du jobbar nära verksamheten med att skapa innehåll för webben, intranätet och sociala medier som är våra primära kanaler mot våra målgrupper.
Du kommer att delta i arbetet med allt från att planera, producera, tillgängliggöra och publicera redaktionellt innehåll inom våra olika verksamhetsområden. Du skriver och redigerar texter anpassat för våra olika målgrupper, samt formger bilder och övrig grafik enligt vår grafiska profil.
I tjänsten ingår även kommunikationsstöd till myndigheten samt övrigt förekommande kommunikationsuppgifter och stöd till staben. Du kommer att bevaka sociala medier och funktionsbrevlådor för att hantera inkomna ärenden och lyfta frågor vidare vid behov.
Kvalifikationer och profil
Vi söker dig som har högskolestudier eller motsvarande inom media och kommunikation samt har erfarenhet från ett brett operativt kommunikationsarbete.
Du har även
• Erfarenhet av webbpubliceringsverktyg, tex SiteVision, Sharepoint.
• Erfarenhet av att arbeta med sociala kanaler, främst Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn
• Erfarenhet av bildhantering ex Photoshop, InDesign, Mediaflow
• God känsla för språk och layout
• Goda kunskaper om klarspråk
• Erfarenhet av kommunikationsplanering
• Goda kunskaper av tillgänglighetsanpassning
Det är meriterande om du har
• Erfarenhet av arbete på myndighet
• Erfarenhet av utvärdering och uppföljning av kommunikationsinsatser
• Erfarenhet av att filma med mobilen som verktyg
• Erfarenhet av kriskommunikation
• Erfarenhet av press och media
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att trivas i rollen är det viktigt att du kan växla mellan olika arbetsuppgifter och mellan operativt och strategiskt. Du är en duktig skribent som är nyfiken på människor och nya digitala verktyg. Dessutom trivs du med att arbeta i en funktion som innebär mycket interna och externa kontakter. Vi tror att du är en engagerad, positiv och initiativrik medarbetare. Du har god samarbetsförmåga, gott omdöme och är strukturerad. Det är också viktigt att du kan organisera och planera ditt arbete med fokus på leverans.
Om tjänsten
Anställningen är en visstidsanställning från 1 mars till 31 december 2022 med möjlighet till förlängning. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och arbetsplatsen är på Residenset i Nyköping när omständigheterna tillåter det. Alla tjänster på Länsstyrelsen kan vara föremål för säkerhetsprövning och krigsplacering beroende på uppdragets utformning.
Om Länsstyrelsen
Länsstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats. Vi har en levande värdegrund som baseras på de mänskliga rättigheterna och principen om likabehandling. Vid rekrytering strävar Länsstyrelsen efter jämn könsfördelning och mångfald bland medarbetarna. Södermanlands län ingår i ett finskt förvaltningsområde och vi värdesätter därför om du har kunskaper i finska och behärskar ytterligare språk.
Läs mer om Länsstyrelsen på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland. Följ oss gärna på sociala medier. Vi finns på Facebook, LinkedIn och Twitter.
Information
Mer information om arbetsuppgifterna får du av kommunikationsansvarig Karin Eriksson. Fackliga företrädare är Patrik Holmer (Saco-S) och Ulrika Schröder (ST). Samtliga kan nås på telefon 010-223 40 00 (växel).
Tänk på att din ansökan blir allmän handling. Det innebär att vem som helst har rätt att få ta del av innehållet i din ansökan.
Ansökan
Välkommen med din ansökan med meritförteckning och övriga handlingar senast den 17:e februari 2022. Du ansöker via Länsstyrelsens webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland.
Om Länsstyrelsen
Länsstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats. Vi har en levande värdegrund som baseras på de mänskliga rättigheterna och principen om likabehandling.
Vid rekrytering strävar Länsstyrelsen efter jämn könsfördelning och mångfald bland medarbetarna. Södermanlands län ingår i ett finskt förvaltningsområde och vi värdesätter därför om du har kunskaper i finska och behärskar ytterligare språk.
Läs mer om Länsstyrelsen på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland. Följ oss gärna på sociala medier - vi finns på Facebook, LinkedIn och Twitter.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
David Aronsson, Funktionschef
0102234000
Rune van den Brink, ST
0102234000
Christofer Cromnow, SACO
0102234000
Jenny Rondahl, Funktionschef
0102234000
Ann-Sofi Blomkvist, Kommunikationschef
0102234204
Jenny Rondahl, Funktionschef
0102234000
Lars Jonsson, beredskapsdirektör
010-2234000
Åke Johansson, länsantikvarie/funktionschef
010-2234000
Torbjörg Sekse, länsarkitekt/funktionschef
010-2234000
Ulrika Lundberg, Chef
0767-747 799