Kommunikatör till Schneider Electric

Kommunikatör till Schneider Electric

Arbetsbeskrivning

Schneider Electric är en global specialist inom digital utveckling av energihantering och automation med en unik närvaro i svenska hem, fastigheter, industrier och infrastrukturer. Hos oss är hållbarhet ledordet. Med vår 180-årig historia och djupa rötter i energisektorn omformar vi idag branscher, utvecklar städer och berikar tillvaron för människor världen över.

Vi har ett starkt fokus på kommunikation. Vi söker nu därför en person som ska leda och utveckla vår vårt arbete inom intern och extern kommunikation i Sverige i nära samarbete med kollegorna i marknadskommunikationsteamet samt övrig organisation i syfte att bygga vårt varumärke och medarbetarengagemang.

Organisatoriskt kommer du att ingå i det lokala marknadskommunikationsteamet och arbeta nära dem. Du kommer även arbeta tillsammans med andra viktiga samarbetspartners som vd, hållbarhetschef och utvalda ansvariga inom HR. I rollen kommer du även samarbeta med vår globala organisation.

Tjänsten är et vikariat på tre månader med eventuell möjlighet till förlängning och med placering i Frösundavik, Solna. Ca 50% av tiden fördelas på extern kommunikation och 50% på intern kommunikation.

Rollbeskrivning
I denna roll kommer du under en interimsperiod vara ansvarig över kommunikationsfrågor, internt och externt, från strategi och taktik till konkret budskap och utförande. Närmast kommer du vara kontakt för, och operativt stötta, migreringen av vår plattform för interkommunikation, bloggplattform samt driva en viktig Thought Leadership-kampanj med inslag av både PR, SoMe, internkommunikation och köpt marknadsföring.

Du kommer att arbeta självständigt och har daglig kontakt med såväl interna beslutsfattare som externa samarbetspartners för att därigenom säkra samordning mellan det interna och externa aktiviteter som är kultur- och värdegrundsstärkande samt varumärkesbyggande.

Externt är du en viktig partner för att driva vår kommunikation och positionering inom utvalda områden i vårt Thought Leadership.
Du ansvarar bland annat för:
- Koordinera PR-arbetet
- Contentplan för, och animering av, flera av våra externa kanaler såsom Sociala Media, Youtube och vår blogg
- Kundreferenser – att koordinera arbetet internt och med kollegor och kunder
- Stödja bl.a ledningsgruppen med företagsövergripande thought leadership-initativ med stort fokus på hållbarhet

Internt är du en viktig partner vårt kultur- och värdegrundsstärkande arbete där du ansvarar för verksamhetens internkommunikationsstrategi och plattformar.
Du ansvarar bland annat för:
- Du är en samarbetspartner för att aktivera globala kampanjer lokalt
- Du är en partner för interna målgrupper och funktioner genom att vägleda dem att nå ut med kampanjer och viktig information till våra medarbetare.
- Hantering av våra interna kommunikationsverktyg (t.ex. intranät, informationsskärmar)
- Du bistår ledningsgruppen kring insatser som rör t.ex. kriskommunikation och interna event

Kvalifikationer
För att lyckas i denna roll vill vi att du ska ha en relevant kommunikationsutbildning från universitet, högskola eller annan utbildningsleverantör. Du har ett par års erfarenhet från en liknande roll där du har varit delaktig i att leda och samverka i funktionella nätverk.

Du är van att axla en självständig roll i en global matrisorganisation och trivs att arbeta både strategiskt och operativt för att uppnå goda resultat. Du har mycket goda kunskaper inom digitala verktyg såsom Officepaketet, sprinklr, administrera intranät etc. Då vi är ett globalt företag med engelska som koncernspråk, ställer vi höga krav på dina engelskakunskaper.

Personliga egenskaper
För att trivas hos oss tror vi att du är en självgående person som trivs med att vara spindeln i nätet.

Det är viktigt för oss att du trivs i en global matrisorganisation i förändring och att samarbeta med kollegor från olika delar av världen och i den lokala organisationen.

Kontaktuppgifter:
Har du frågor gällande registrering vänligen kontakta info@adecco.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare deni.ilic@adecco.se
Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Tove Östberg

Leila Mekidiche
08-598 981 58
Per Östman
0736847137
Lovisa Kvam
0859898002
Sandra Jonsson
08-598 980 22
Annmarie Lund

Linda Josephson
08-598 980 00
Lena Wassen
0736847486
Zandra Briseid
08-59898006
Mary Cairns
0736847147

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Adecco Sweden AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 januari 2023
  • Ansök senast: 1 februari 2023

Besöksadress

Kungsgatan 60
None

Postadress

Kungsgatan 60
STOCKHOLM, 10224

Liknande jobb


25 november 2024

25 november 2024

25 november 2024

Kommunikatör med fokus på grafisk formgivning, foto och film

Kommunikatör med fokus på grafisk formgivning, foto och film

25 november 2024