Kommunikatör till Siemens, vikariat

Kommunikatör till Siemens, vikariat

Arbetsbeskrivning

Kommunikatör till Siemens, vikariat
 
Föreställ dig ett kommunikationsteam där alla är experter och grymt duktiga inom sitt specialistområde. Tänk dig vidare en kommunikationsroll där du faktiskt får tid och möjlighet att fördjupa dig i verksamheten och där din expertis inte bara välkomnas utan ständigt efterfrågas. Låter detta som en drömroll du skulle vilja få besannad? Kliv då in min vän, för vi söker just dig.

Uppdraget är placerat på Siemens svenska huvudkontor i Arenastaden/Evenemangsgatan, Solna. Tjänsten är ett vikariat om 14 månader.

Utmaningen
I rollen som Communications Manager har du en central roll på kommunikationsavdelningen, där ditt ansvarsområde kommer att spänna över marknadskommunikationsarbete inom icke-betalt innehåll för press, sociala medier och interkommunikation, betalt innehåll för annonskampanjer och andra förekommande kommunikationsprojekt men tonvikt på skrivande och innehållskapande. Du blir en nyckelspelare i det gemensamma arbetet med att skapa värde för våra kunder och partners och du arbetar i tajt samspel med dina kollegor i kommunikationsteamet såväl som kollegor i övriga organisationen, i Sverige, Norden och globalt.

Arbetet innebär att du kommer att ta fram planer - genomförandet är dock det du fokuserar på och driver mot -, innehåll och driva kommunikationsprojekt, ansvara för extern positionering och genomgående skapa affärsstödjande kommunikation i stort och smått.

Med andra ord: operativt arbete mixat med strategisk projektledning när det är som allra bäst.

För att optimera ditt arbete strävar du även efter ett integrerat arbetssätt där egna, köpta och förtjänade, digitala och analoga kanaler samspelar för bästa effekt. Kontinuerlig mätning och uppföljning är en naturlig del i att vidareutveckla och optimera vår kommunikation och marknadsföring och något som vi tror att du är engagerad och kunnig inom.

Vem är du?
För att vara en expert i ovan nämnda arbetsinnehåll behöver du ha tagit dig igenom ett par kommunikationscykler och känna dig trygg. Du känner dig erfaren i din roll som kommunikatör och det är få frågor som får dig att bli lite smånervös nuförtiden. Har du dessutom erfarenhet från en säljdriven organisation som verkar direkt mot slutkunder (B2B) och samarbetspartners inom teknik-, fastighets- eller industriområdet, ser vi det som meriterande.

Du har god vana från att arbeta med Powerpoint och andra program i Office-paketet samt Linkedin, Facebook, Instagram och Twitter, och vi ser det som meriterande om du har kunskap från publicerings- och annonseringsplattformar för sociala medier så som Sprinklr, Facebook Business Manager, Linkedin Campaign Manager. Vi ser även gärna att du har tidigare erfarenhet av att arbeta med publicering via CMS-system, pressrumstjänster, och nyhetsbrevsverktyg. Du har flytande svenska och engelska i både tal och skrift.

Då vi är en global organisation uppskattar vi att du har ett pragmatiskt (flexibelt) förhållningssätt och kan anpassa dig till globala direktiv och har förmågan att anpassa dem till lokala förhållanden och önskemål (som det tacksamt nog finns mycket av!).

Du kommer i rollen att samarbeta brett med olika kontaktytor i organisationen och då är det toppen om du har fingertoppskänsla för att bygga relationer och att skapa nätverk så att du med ett lösningsorienterat förhållningssätt tacklar nya utmaningar smidigt och med lyhördhet och pondus. Som person är du nyfiken, snabblärd, en go kollega samt gärna analyssnille.

Du kan börja senast i juni (på riktigt, det är snabba vändningar i vår organisation). Men, vi ser den här rollen som en succession och det händer ständigt förändringar i vår organisation, så chanserna att denna kärlekssaga sträcker sig längre än 14 månader är goda. Så sök rollen, så kan vi väl ta det därifrån?

Det går bra för oss på Siemens! Vill du följa med på vår resa?
Siemens jobbar dagligen med ett av B2B-marknadens starkaste produkt- och tjänsteerbjudande för att bidra till ökad produktivitet och digitalisering inom industri och för att skapa energieffektiva och säkra fastigheter.

Siemens erbjuder spännande utmaningar och karriärmöjligheter i ett innovativt, globalt företag i framkanten av grön teknik. Vi befinner oss i ett samhälle i ständig utveckling och i rollen får du möjlighet att dela denna resa in i framtiden med ett härligt team med kollegor från hela Norden. 

Vår ledstjärna, som genomsyrar hela vår verksamhet, våra mål och varje medarbetare, är att vi bryr oss. Vi bryr oss om vårt samhälle, våra kunder, våra produkter och lösningar och framförallt bryr vi oss om varandra. Teamet, vårt välmående, samarbete och laganda är det som skapar vår framgång.

Tillsammans är vi ca 372 000 nyfikna och kompetenta personer i världen som jobbar med att utveckla framtiden. Du kan vara en av dem. Läs mer på Siemens.se.

Spana också gärna in din framtida chef Charlotta: https://www.linkedin.com/in/charlottamalargard/
 
Tveka inte - ansök idag via siemens.se/jobb dock senast den 20 maj 2021. För frågor om tjänsten kan du kontakta rekryterande chef Charlotta Målargård (Head of Marketing Communications, Nordic and Baltic) på 070-728 10 67 eller för frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta Lisa Lundeberg, 070-728 13 72, lisa.lundeberg@siemens.com.

För kontakt med facklig representant maila Facket.se@siemens.com.

I denna rekrytering undanber vi oss alla samtal rörande annonsering och rekryteringsstöd.

Kontaktpersoner på detta företaget

Avature

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Siemens
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 maj 2021
  • Ansök senast: 30 maj 2021

Besöksadress

Johanneslundsvägen 12, Upplands Väsby
None

Postadress

Johanneslundsvägen 12
Upplands Väsby, 19461

Liknande jobb


22 november 2024

21 november 2024

21 november 2024