Kommunikatör till Sjöhistoriska museet och museets vänförening, Stockholm

Arbetsbeskrivning

Sjöhistoriska museet är ett museum för hela familjen – ett eldorado för hav-, sjö- och båtälskare och speglar svensk kulturhistoria vid sjö och kust. Vi finns i en av Stockholms vackraste byggnader på Djurgården och erbjuder aktuella utställningar för stora och små om sjöfart, fritidsbåtar och Östersjöfrågor. Museet har rika samlingar, omfattande arkiv och Nordens största nautiska bibliotek. Sjöhistoriska Museet är en del av Statens maritima och transporthistoriska museer som är en statlig myndighet som arbetar med det maritima och transporthistoriska kulturarvet för att vidga människors världsbild, genom kunskap, upplevelser och engagemang. Vi driver och utvecklar Marinmuseum, Sjöhistoriska museet, Vasamuseet, Vrak – Museum of Wrecks samt Järnvägsmuseet.

Myndigheten är sedan 2009 miljöcertifierad enligt ISO 14001.

 

Om tjänsten

Vi söker en kommunikatör som vill stödja Sjöhistoriska museets kommunikationsarbete och utveckla museets vänförenings kommunikation och varumärke. Sjöhistoriska museets uppdrag är att vårda, visa och sprida kunskap om det svenska maritima kulturarvet. Det sker genom att på olika sätt och i många kanaler skapa nyfikenhet, engagemang och kunskap om detta. Vänföreningen stödjer aktivt museets verksamhet för att bevara och sprida kunskap om det svenska maritima kulturarvet. Vänföreningen bidrar på flera sätt, bland annat ekonomiskt, vilket möjliggör att museet kan utvecklas fysiskt och digitalt såväl som att vara ett attraktivt och intresseväckande museum för vuxna och barn, stockholmare och turister.

I dina arbetsuppgifter för Sjöhistoriska museet ingår att ansvara för museets grafiska produktion (analog och digital) som foldrar, affischer, annonser, nyhetsbrev och bildkommunikation. Du arbetar även med webbuppdateringar och att fotografera, redigera, publicera, samt dokumentera och administrera bilder för museet i vår databas. Du hjälper även till med andra arbetsuppgifter kopplade till kommunikatörernas ansvarsområde, samt vid särskilda evenemang och aktiviteter. Arbetet görs i nära samarbete med museets kommunikationssamordnare.

Ditt uppdrag för vänföreningen handlar dels om att öka antalet medlemmar i vänföreningen, till exempel genom att driva rekryteringskampanjer och bygga en stark och intresserad vänkrets. Du kommer löpande ansvara för uppdateringar på vänföreningens webbplats och i sociala medier, liksom produktionen av vänföreningens nyhetsbrev. Vid behov skapar du PR kring exempelvis årsbokslanseringar. Du stöttar även med att ta fram presentationsmaterial vid särskilda aktiviteter. Arbetet görs i nära samarbete med vänföreningens representanter och bygger på att du har skapat goda kontakter med museets olika enheter.

 

Din kompetens, erfarenhet och bakgrund

Du ska ha relevant kommunikationsutbildning på högskola eller vad vi bedömer som motsvarande och minst ett par års erfarenhet av att arbeta som kommunikatör. Du ska ha erfarenhet av opinionsbildning. Du är en skicklig skribent och van att målgruppsanpassa texter och innehåll för olika kanaler. Du är van att arbeta med formgivning och trycksaksproduktion såväl som formgivning av digitala produktioner. Du tycker om att arbeta med webbuppdateringar och har erfarenhet av EPI-server. Du är förtrogen med hur sociala medier fungerar och är duktig på att anpassa innehåll och idéer så att den önskade effekten uppnås. Att följa upp, mäta, utvärdera och analysera dina kommunikationsinsatser samt att omsätta slutsatserna i ditt arbete är ett naturligt arbetssätt för dig.

 

Dina egenskaper

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. För att lyckas i rollen har du ett genuint intresse för kommunikation och vårt sjöhistoriska ämnesområde. Du är en engagerad och driven person som har lätt att nätverka och är van att ha många kontaktytor. Du har en fallenhet för att kommunicera på ett tydligt sätt, är lösningsorienterad och kan prioritera när förutsättningar förändras. Du är bra på att samarbeta och har en förmåga att vara situationsanpassad för att driva dina frågor framåt och hålla mål vad gäller såväl tid, budget och kvalitet.

 

Det här beskriver också dig:


• professionell, ansvarstagande och lyhörd och tydlig i ditt sätt att möta kollegor
• har en stark kommunikationsförmåga, i tal och skrift såväl som i din roll
• är prestigelös och duktig på att skapa engagemang och driv i en arbetsgrupp
• har en vilja att samarbeta och är intresserad av att lösa problem tillsammans med andra
• har förmåga att arbeta självständigt och ansvara för en arbetsuppgift

 

Anställning och lön

Tidsbegränsad anställning 11 månader, heltid. Tillträde enligt överenskommelse.

På SMTM erbjuder vi dig ett arbetsupplägg som ger dig möjlighet att inte behöva prioritera mellan arbete och fritid. Du har möjlighet att arbeta på distans när arbetet tillåter och övrig arbetstid sitter du i våra moderna lokaler vid Karlaplan, i Stockholm. Vi erbjuder även flextid, friskvårdsbidrag och semester enligt avtal som sträcker sig mellan 31 och 35 dagar.

 

Kontaktperson 

Sofie Aspelin, enhetschef Kommunikationsenheten: 08-519 558 25

 

Fackliga kontaktpersoner

Emma Olofsson, ST: 08-519 548 27

SACO:

 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 19 februari genom att registrera dig via länken till vår hemsida nedan, bifoga CV och personligt brev.

 

Övriga upplysningar

Statens maritima och transporthistoriska museer är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen. SMTM har som målsättning att i personalsammansättningen spegla den mångfald som finns i samhället. Har du rätt kompetens är du intressant för oss, oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.

SMTM har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringsföretag och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


18 november 2024

Personal till event i Köpenhamn, 25-29 november

Personal till event i Köpenhamn, 25-29 november

18 november 2024

16 november 2024

15 november 2024