Kommunikatör till Socialförvaltningen i Botkyrka

Arbetsbeskrivning

Vi vill att medborgarna ska ha förtroende för Socialtjänsten i Botkyrka och vända sig till oss när de behöver det så att små bekymmer inte ska bli stora problem.Vårt arbete präglas av alla människors lika värde. Vi utgår från människors egen förmåga och eget ansvar på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Vi är ca 500 personer som arbetar inom något av områdena: barn och unga, socialpsykiatri, försörjningsstöd, beroende och missbruk, eller boendefrågor.

Vi söker en modig och självständig kommunikatör som brinner för att ge högklassig service till kollegor och ledning.

Socialförvaltningen är en utvecklingsdriven organisation med höga ambitioner. Hos oss kommer du att ansvara för och utveckla förvaltningens övergripande interna och externa kommunikation. En av dina viktiga arbetsuppgifter är att stödja och proaktivt utveckla förvaltningsledningen i kommunikation kring ledning och styrning. Målet med ditt uppdrag är att underlätta för verksamheten och öka servicen till medborgarna. Botkyrka är av olika anledningar en kommun av stort intresse för medierna och du kommer därför ha en nyckelroll i att coacha och stötta förvaltningschefen i kontakten med media.

Du kommer också att samarbeta med kommunens centrala kommunikationsenhet och med de andra förvaltningarnas kommunikatörer.



ARBETSUPPGIFTER
Grunden i ett framgångsrikt kommunikationsarbete är att du har örat mot rälsen och uppmärksamt och tillmötesgående lyssnar in verksamhetens behov för att sedan omsätta detta i förslag och handling. Du kommer att arbeta brett med både operativa och strategiska kommunikationsfrågor.
Till dina arbetsuppgifter hör att:
• Utveckla och kvalitetssäkra kommunikationsprocesserna i förvaltningen när det gäller till exempel förändringskommunikation, kriskommunikation och medierelationer
• Stödja chefer i kommunikationsfrågor och ta fram kommunikationsplaner
• Projektleda olika kommunikationsinsatser
• Utveckla kanaler och arbetssätt utifrån förvaltningens behov
• Hantera mediekontakter
• Sköta mediebevakning
• Skriva och redigera olika typer av texter för olika målgrupper och kanaler
• Säkerställa struktur, målgruppsanpassning, användarvänlighet och tillgänglighet på intranät och externwebb
• beställning av bilder/trycksaker/texter


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med akademisk examen inom media- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande. Du har minst 3 års erfarenhet från en större organisation där du arbetat brett med kommunikationsfrågor. Du ska ha erfarenhet av att arbeta med kriskommunikation och vara van vid att hantera media. Du analyserar kommunikationsbehov och ger råd för att hitta bra lösningar. Du är trygg i din roll som kommunikatör och van att planera kommunikationsinsatser, men också att coacha chefer och andra till egna kommunikationsaktiviteter.

Har du tidigare arbetat inom en politiskt styrd organisation ses det som positivt, men din förmåga att söka och ta till dig ny kunskap är av än större vikt. För att lyckas i rollen har du naturligtvis en utmärkt förmåga att muntligt och skriftligt kommunicera med olika målgrupper och göra information tillgänglig och tilltalande. Vidare är du en snabb och van skribent och har en dokumenterad erfarenhet av att skriva informativa, intresseväckande och lättlästa texter anpassade till olika målgrupper och kanaler. Även muntlig information har du en utmärkt förmåga att förmedla tillgängligt och tilltalande.

Som person är du drivande och lösningsorienterad. Din kvalitetsmedvetenhet och prestigelösa sätt gör att du lätt skapar förtroende och starka samarbeten inom olika delar av en organisation.

Du kommer ingå i Stöd- och utvecklingsenheten där vi är ett starkt team av duktiga specialister som med medborgaren i fokus, utifrån helhetsperspektivet bidrar till socialnämndens alla ansvarsområden genom att erbjuda specialistkunskaper, stöd och utveckling.

ÖVRIGT
Socialförvaltningen är i full färd med att omorganiseras i en ny struktur för att bättre gynna samarbete och samverkan. Den nya organisationen kommer vara rustad för att utvecklas i takt med den snabba och föränderliga omvärld vi verkar i. Den kommer genom ökat samarbete och samverkan, både inom och utom organisationen, bidra till att medborgarens fokus är en självklarhet i vårt arbete! Omorganisationen innebär också en översyn av personalgruppernas storlek och våra kontorslokaler. Allt i syfte att förbättra arbetsmiljön för våra medarbetare.

Vår organisation ska kännetecknas av mångfald och återspegla samhällets struktur. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf chef stöd-och utvecklingsenheten Graham Owen

Facklig företrädare Vision Helena Rovtjanin Odenskiöld
08-53062203
Huvudkontor SSR
08-6174400
Chef Stöd-och utvecklingsenheten Sara Hellbom Gustafsson
Tillgänglig v.28 och 30
Administrativ flyktingsamordnare Susanne Hedlund
Tillgänglig v.29 och 31
chef Stöd- och Utvecklingsenheten Sara Hellblom Gustafsson
070-886 13 33
Erbjudanden från annonsörer och rekryteringsföre

chef, Stöd- och Utvecklingseneheten Sara Hellblom Gustafsson
070-886 13 33
HR-Koordinator Jenny Bruhn
070-183 64 97
Verksamhetschef Gunilla Berghager
08-530 619 35

Sammanfattning

Besöksadress

14785 Tumba
None

Postadress

Munkhättevägen 45
Tumba, 14785

Liknande jobb


25 november 2024

25 november 2024

25 november 2024

Kommunikatör med fokus på grafisk formgivning, foto och film

Kommunikatör med fokus på grafisk formgivning, foto och film

25 november 2024