OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kommunikationsavdelningen arbetar strategiskt och operativt för att sätta Mittuniversitetets utbildning och forskning på kartan. Vi jobbar med att rekrytera studenter, göra forskningen synlig och skapa goda relationer internt och externt. Vi håller också medarbetare och vår omvärld uppdaterade om vad som händer hos oss. Kommunikationsverksamheten är centraliserad och alla kommunikatörer på universitetet tillhör avdelningen.
SustainGov är ett av fem beviljade programkontor inom Impact Innovation – nästa generations strategiska innovationsprogram.
Nu söker vi en kommunikatör på heltid som hjälper oss bidra till en reformerad offentlig sektor för att skapa ett hållbart samhälle för alla.
Mittuniversitetet koordinerar programkontoret som innehåller sexton parter och ett åttiotal personer från akademi, kommuner, regioner, statliga myndigheter och näringsliv. Tillsammans med finansiärerna Vinnova, Formas och Energimyndigheten ska vi till år 2035 uppnå en reformerad offentlig sektor som på ett holistiskt sätt främjar och faciliterar hälsa och välbefinnande för alla invånare oberoende av geografi och socioekonomisk status samt säkerställer samhällets hållbarhetsomställning inom planetens gränser.
Är du en driven kommunikatör med gediget samhällsintresse som är villig att ta dig an stora komplexa utmaningar? Låter möjligheten att arbeta både operativt och strategiskt mot en gemensam långsiktig mission intressant? Vi söker dig som stimuleras av samarbete med många aktörer och arbetssätt som kännetecknas av stor frihet under ansvar. Undrar du om det här jobbet kan vara något för dig? Kontakta oss gärna så berättar vi mer.
Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta såväl strategiskt som operativt tillsammans med SustainGovs interna och externa samarbetspartners. Du ingår i SustainGovs sekretariat som koordinerar programkontoret och kommer att i nära samarbete med programchef och biträdande programchef utveckla verksamheten.
Du ingår dessutom i ett team av kommunikatörer vid Kommunikationsavdelningen som stöttar både kompetens- och resursmässigt. Kommunikationsverksamheten vid Mittuniversitetet är centraliserad och alla kommunikatörer på universitetet tillhör avdelningen.
Som kommunikatör kommer du att identifiera och prioritera kommunikationsinsatser samt vägleda och stödja SustainGov i kommunikationsfrågor. Rent operativt kommer du att ta fram kommunikationsplaner och skapa strukturer för kommunikationsinsatser. Du förväntas alltså inte som enskild kommunikatör utgöra en hel kommunikationsenhet utan snarare skapa nätverk och strukturer, internt och externt, så att kommunikationsarbetet blir effektivt och målinriktat. Samtidigt kan du själv behöva göra en hel del operativt arbete när så behövs. Det kan exempelvis gälla att producera innehåll (text, film, bild), publicera i olika digitala kanaler eller genomföra event. Ibland på egen hand, men oftast tillsammans eller via andra i SustainGov och dess samarbetspartners, alternativt via upphandlade kommunikationstjänster. Det ingår resor i arbetet, men mycket av arbetet sker digitalt. Samtidigt som alla deltagande organisationer är utspridda över landet så sker löpande fysiska möten i t ex Stockholm.
Din bakgrund
Vi söker dig som:
- har utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap, strategisk kommunikation eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- minst fem års kommunikationsarbete inom eller med offentlig sektor
- kan skriva och tala obehindrat på svenska och engelska
- har beställarkompetens av kommunikationstjänster då arbetet kommer kräva anlitande av externa tjänster och samarbete med andra kommunikatörer
Det är meriterande om du har erfarenhet av:
- strategiskt kommunikationsarbete såsom kommunikationsplanering och rådgivning
- arbetat i utvecklings- eller innovationsprojekt med offentlig sektor
- påverkansarbete mot politiska beslutsfattare och/eller opinionsbildning
Dina egenskaper
Du ska ha ett stort intresse, vilja och förmåga att bidra i både det operativa och strategiska kommunikationsarbetet för SustainGov i sin helhet. Du arbetar självständigt samtidigt som du samarbetar bra med andra och levererar med hög kvalitet. Den utåtriktade rollen med många interna och externa kontaktytor förutsätter både social kompetens, tydlighet och pedagogisk förmåga. Du är pragmatisk och lösningsorienterad samt behärskar att prioritera bland de ärenden som åläggs dig. God datorvana är en förutsättning liksom förmåga att självständigt planera och organisera arbetet. Arbetet ställer stora krav på servicekänsla, noggrannhet, initiativrikedom, flexibilitet och samarbetsförmåga. Stor vikt kommer läggas vid dessa personliga egenskaper.
Anställning och tillträde
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med tillsättning snarast möjligt och enligt överenskommelse.
Anställningsort: Östersund eller Sundsvall. Det ingår resor i arbetet och det finns goda möjligheter till flexibilitet mellan arbete på plats och på distans.
Information
Närmare upplysningar lämnas av kommunikationschef Marlene Berg, 010-142 87 79; Mariell Juhlin, programchef SustainGov, 070-366 90 29; Ludde Edgren, Biträdande programchef SustainGov 072-595 73 29
Ansökan
Ansökningshandlingar ska vara på svenska eller engelska.
Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem senast 2024-11-20
https://miun.varbi.com/se/what:job/jobID:768156/
Kontaktpersoner på detta företaget
Kicki Strandh kommunikationschef
010-142 88 14