OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Till vårt härliga gäng av 9 medarbetare på kommunikationsenheten söker vi nu en digital kommunikatör, en person som har ett stort samhällsintresse och förmåga att anpassa kommunikationen för olika målgrupper och kanaler. Det är en viktig roll för att vi på Upphandlingsmyndigheten ska nå ut med vårt budskap om vikten av effektiva, hållbara och innovativa offentliga affärer!
Kommunikationsenheten är en strategisk resurs som är en integrerad del av kärnverksamheten. Enheten har ett övergripande ansvar för myndighetens externa och interna kommunikation och förvaltar myndighetens digitala plattform. Våra viktigaste kanaler är digitala kanaler, fysiska möten och redaktionell media.
Vill du jobba med strategisk kommunikation och tror på innovativ upphandling som verktyg för att förbättra samhället?
I år har myndigheten fått ett nytt uppdrag, att inrätta en arena för innovationsupphandling. Uppdraget handlar om att skapa förutsättningarna för nationell och internationell samverkan för fler innovativa offentliga affärer, som kan bidra till samhällets utveckling. I din roll som digital kommunikatör kommer du främst att vara kopplad till detta nya uppdrag. Som kommunikatör är du delaktig redan i början av processer för att tidigt identifiera, driva och utveckla kommunikationen. Utifrån data och insikter om målgruppernas behov, planerar och bidrar du till framtagandet av stöd i framför allt digitala format, som når ut och skapar ett värde för våra kunder.
I rollen ingår att:
• Tillsammans med kollegorna i uppdraget för arenan för innovationsupphandling identifiera, planera, genomföra och följa upp relevanta kommunikationsinsatser
• Tillsammans med kollegorna på kommunikationsenheten verka för att vår kommunikation som helhet går i linje med vår kommunikationsplattform, kommunikationsstrategi och vårt kundorienterade arbetssätt
• Arbeta både strategiskt och operativt med kommunikationen i stort på myndigheten
• Leda eller delta i satsningar för att utveckla våra externa digitala tjänster, kanaler eller andra kommunikationsuppdrag, baserat på kundernas/målgruppernas behov
• Stärka och utveckla vårt engagemang, framför allt kopplat till våra digitala tjänster och sociala mediekanaler
• Samla in och analysera data om användarbeteenden i digitala kanaler för att skapa förståelse för hur myndighetens digitala kommunikation svarar mot kundernas behov
• Vara med och anpassa våra kommunikationskanaler utifrån ett användarperspektiv för att säkerställa hög användbarhet i myndighetens verktyg och kunderbjudande
• Beställa kommunikationstjänster av våra olika leverantörer
• Löpande omvärldsbevaka hur vår verksamhet och aktiviteter kommuniceras och kommenteras i det digitala samtalsrummet
• Proaktivt medverka till utveckling inom ansvarsområdet.
Kvalifikationer
• Kommunikationsutbildning från högskola eller universitet, exempelvis medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande utbildning som vi bedömer relevant
• Minst 3 års erfarenhet från arbete som kommunikatör eller en jämförbar roll
• Erfarenhet av att projektleda större kommunikationsprojekt
• Erfarenhet att arbeta strategiskt med kommunikation generellt, inklusive erfarenhet av att strategiskt analysera sociala medier och ett intresse för trender och teknikutveckling på området
• Arbetat med analys-och uppföljning av olika kommunikationsinsatser
• Vana av att arbeta användar- och kundcentrerat
• Du är en van skribent och har god stilistisk förmåga i tal och skrift på svenska och engelska
• God datorvana och erfarenhet av arbete med MS Office och olika redigerings- och publiceringsverktyg som till exempel Episerver, Adobe CC samt mät- och analysverktyg
• Kunskap om digital tillgänglighet.
Meriterande
• erfarenhet såväl från den offentliga, som den privata sektorn
• arbetat med eller mot liknande sakområden, det vill säga upphandlings- och /eller innovationsfrågor
• dokumenterad kunskap och erfarenhet av metodik för service- eller tjänstedesign i form av kundresor eller liknande.
Om dig
Som person är du relationsskapande, har god samarbetsförmåga samt söker samverkan med kollegor och omgivning och skapar delaktighet i kommunikationsarbetet. Du har en stor vana av att arbeta mot komplexa sakfrågor och drivs av att arbeta långsiktigt. Vi tror att du har ett stort samhällsintresse, gärna med inriktning mot upphandling och innovation. Du sätter kunden i fokus och har en förmåga till helhetssyn och kan prioritera och fokusera. Vidare har du har en passion för kommunikation och triggas av att hitta nya, smarta sätt att lösa utmaningar på, du vågar testa nya metoder och lösningar. Samtidigt kan du även förhålla dig till de redan satta plattformarna och principer.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Anställning och ansökan
Vi söker en medarbetare för en tillsvidareanställning och tillämpar normalt sex månaders provanställning. Anställningen är på heltid. Vi sitter i aktivitetsbaserade lokaler i Solna, men med en flexibilitet att kombinera det med arbete på annan plats. År 2019 utsågs Upphandlingsmyndigheten till Sveriges modernaste myndighet. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.
Tycker du att detta låter intressant? Skicka din ansökan senast den 1 juni.
För mer information
Maria Bång, Kommunikationschef 08-586 217 12
Johanna Carlstedt, HR-Specialist 08-586 217 94
Hans Fondelius, Saco-S, 08-586 217 62
Daniel Mott, ST 08-586 217 70