OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Framtidens vårdinformationsmiljö (FVM) är ett unikt samarbete mellan Västra Götalandsregionen (VGR), privata vårdgivare och länets 49 kommuner med syfte att skapa förutsättningar för att invånaren ska kunna följa sin hälsoinformation i realtid, att data ska kunna delas mellan vårdgivare och därmed skapa goda förutsättningar för beslut. Programmet pågår fram till åtminstone 2024.
Bakgrund
Inom ramen för samarbetet ansvarar VästKom för ett koordinerande projekt kallat Kommun-FVM. Projektet ansvarar för relationerna mellan avtalsparterna; de 49 kommunerna och Västra Götalandsregionen som ansvarar för att driva FVM-programmet. Inom VästKoms ansvar ligger att koordinera kompetenser och kunskap in och ut från programmet. Detta görs inom ett flertal olika områden som exempelvis verksamhetsfrågor, utbildning, förändringsledning, support och förvaltning samt teknik.
Arbetsuppgifter
Vi söker dig som har förmåga att företräda 49 kommuner inom FVM-programmet. I rollen som kommunikationsstrateg är du inom projekt Kommun-FVM ansvarig för strategisk kommunikation, koordinering med VGRs representanter i FVM-programmet rörande olika kommunikationsinsatser och du utgör stöd för projektet och de olika delprojektledarna. Arbetet kräver en förmåga att agera självständigt men i samverkan, och du behöver ha erfarenhet av att driva utvecklingsarbete på både operativ och strategisk nivå.
Kommun-FVM utgör en nod mellan FVM-programmet och kommunerna varför du kommer att leda ett kommunikatörsnätverk med lokala kommunikatörer. Du utgör en viktig länk för att säkerställa att verksamheten är involverad och informerad i det arbete som bedrivs. Du planerar och genomför strategiska insatser och ser till att kommunernas perspektiv tas till vara. I rollen ingår också att förvalta och utveckla befintliga kommunikationskanaler samt initiera nya lämpliga. Du ingår i projektteamet Kommun-FVM som leds av en projektledare. Din anställning sker via VästKom som har linjeansvaret.
Din erfarenhet och förmåga
Vi söker dig som är van att arbeta i projekt och har bred kommunal erfarenhet. Du har lång erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete där du är van att leda arbetsgrupper och projekt. Du är en god skribent och har förståelse för offentlig förvaltning och specifikt kommuner.
För att lyckas som kommunikationsstrateg i FVM-programmet behöver du vara både analytisk och kreativ. Vi tror du har ett brett kontaktnät och förmåga att skapa och leda flera grupper. Du är prestigelös och ser värdet och vikten av att stödja kollegor i både program och projekt. Du kan kliva fram och dra när det behövs och ta ett steg tillbaka när det är läge. Du har en akademisk utbildning kopplat till kommunikation eller annan motsvarande utbildning.
Tjänstgöringsgrad 50-100%. Tillträde omgående enligt överenskommelse. Projektanställning eller tjänsteköp.