OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vård- och äldreförvaltningen i Borås Stad arbetar för att äldre invånare som är i behov av vård och omsorg, service och hälso- och sjukvård ska ha ett gott liv varje dag. Vi är 2200 medarbetare som tillsammans utför ett meningsfullt arbete för det 4000 brukare och patienter som vi är till för.
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har utsett tio kommuner som ska fungera som modell för äldreomsorgens digitalisering. Borås Stad är en av de tio modellkommuner som under tre år ska vara med och utveckla och sprida kunskap om digitalisering och välfärdsteknik inom vård och omsorg i Sverige. Nu behöver vi utöka vårt team med en kommunikatör.
Tjänsten är en projektanställning på deltid (50%) till och med 31 december 2021 med möjlighet till förlängning utifrån att projekt modellkommun löper under en treårsperiod. Tillträde snarast efter överenskommelse.
I rollen som kommunikatör ansvarar du för kommunikationen kring utvecklingen av välfärdsteknik och digitalisering på Vård- och äldreförvaltningen. Du arbetar tätt tillsammans med projektledare och verksamhetsutvecklare, som också är dina huvudsakliga uppdragsgivare. Du har din organisatoriska tillhörighet i kvalitets- och utvecklingsfunktionens administrativa enhet där ytterligare en kommunikatör arbetar.
Utifrån arbetet med välfärdsteknik och digitalisering behöver du hantera olika kontaktytor - både internt inom organisationen, externt gentemot brukare, deras anhöriga och övriga boråsare, och nationellt gentemot andra kommuner och SKR. Du kommer att arbeta både strategiskt med kommunikationsplanering och operativt med olika kommunikationsinsatser för att möta olika målgrupper inom digitalisering. En viktig del i arbetet är att nå ut till äldre människor i Borås och inspirera dem att använda sig av digital teknik. Du medverkar även i ett nationellt nätverk av kommunikatörer som arbetar med att inspirera andra kommuner och sprida kunskap om välfärdsteknik inom vård och omsorg.
Vi söker dig som har kommunikatörsutbildning på högskolenivå, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har minst två års erfarenhet som kommunikatör. Vi förutsätter att du behandlar svenska språket mycket bra, du är en van skribent och en god stilist. Eftersom du kommer att genomföra olika kommunikationsinsatser behöver du ha goda kunskaper i webbpublicering och erfarenhet av att arbeta i InDesign och Photoshop och vi ser gärna att du har erfarenhet av att producera enklare film.
Du är kreativ och tar initiativ till olika kommunikationskoncept för att möta aktuell målgrupp. Du driver självständigt dina arbetsuppgifter framåt och ser till att arbetet slutförs i tid. Du klarar av att hantera många olika kontaktytor och du har god samarbetsförmåga. Vi ser gärna att du har erfarenhet från offentlig verksamhet. Har du körkort så är det ett plus.
Upplysningar lämnas av enhetschef Johan Norbelie på tfn 033-35 53 06. Facklig företrädare nås via Borås Stads växel 033-35 70 00.
Välkommen med din ansökan och CV senast 8 november 2020. Intervjuer och urval sker löpande, så vänta inte med din ansökan.