OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Vi är öppna, vi är nytänkande och vi visar och skapar tillit. Det är vår gemensamma värdegrund i Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning som inspirerar både vardag och utvecklingsarbete hos oss.
Arbetsplatsbeskrivning
Stadsdelsförvaltningens tre kommunikatörer arbetar tillsammans med att stötta förvaltningens chefer och medarbetare i deras kommunikationsuppdrag.
Kommunikatörerna ansvarar också för de förvaltningsgemensamma interna och externa kommunikationskanalerna. Vi söker nu en operativ kommunikatör till enheten Stadsutveckling.
Arbetsbeskrivning
Ditt uppdrag som kommunikatör:
Du har en bred roll som kommunikatör och arbetar i nära samarbete med förvaltningens olika verksamheter. Du kommunicerar med invånare, civilsamhälle och andra samarbetspartners för att på bästa sätt nå ut med stadsdelsförvaltningens stöd och service. Du arbetar också med samordnad intern kommunikation till förvaltningens alla chefer och medarbetare.
Det innebär bl.a. att:
- Du producerar eget innehåll: text, bild och film till våra interna och externa kommunikationskanaler. Du bearbetar och målgruppsanpassar innehåll från kollegor i förvaltningen.
- Du formulerar budskap och formger själv enkla annonser, affischer, presentationer, foldrar och digital information. Du beställer också kommunikationsmaterial från uppdragstagare.
- Du driver eller deltar i planering, genomförande och uppföljning av kampanjer, arrangemang och andra kommunikationsinsatser.
- Du informerar om stadsdelsförvaltningen och håller presentationer i olika sammanhang.
- Du tar fram kommunikationsplaner och bidrar med kommunikationsstöd i interna och externa verksamhetsprojekt.
- Du stöttar och vägleder kollegor som inte är kommunikatörer, men har kommunikation som en del av sitt uppdrag.
- Du deltar i lokala, stadsövergripande och regionala nätverk i frågor av betydelse för kommunikationen med invånarna t ex kring infrastruktur eller stadsbyggnad.
- Du kvalitetssäkrar andras kommunikationsinsatser utifrån stadens policys och riktlinjer till exempel för språk, grafisk profil och tillgänglighet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- högskoleutbildning med inriktning mot media och kommunikation eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- minst tre års arbetslivserfarenhet av en bred kommunikatörsroll med inriktning på arbetsuppgifterna som beskrivs i uppdragsbeskrivningen
- praktiska färdigheter i textproduktion, formgivning, foto och filmproduktion
- mycket god kommunikationsförmåga och mycket goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift
- goda kunskaper och vana av Officepaketet samt vana vid att hantera program för formgivning, bildbehandling och webbpublicering
- erfarenhet av att arbeta med sociala medier
Vi ser det som meriterande med:
- kunskap om sökoptimering, program för webbpublicering (Episerver), formgivning (InDesign), bildbehandling (Photoshop) och videoredigering (Adobe Premier)
- erfarenhet av arbete inom kommunikation från en politiskt styrd organisation
- språkkunskaper i arabiska, persiska eller somaliska
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Du har ett genuint intresse för stadsdelsförvaltningens uppdrag och arbete. Du är trygg och stabil. Som kommunikatör är du en representant och ambassadör för stadsdelsförvaltningen.
Att jobba som kommunikatör innebär att ha många kontaktytor, att delta i många olika sammanhang och att träffa många personer både internt och externt. Du är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang. Du arbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt och är samtidigt självgående och ansvarsfull. Du har god förmåga att läsa av ett sammanhang och förstår hur kommunikation kan bidra positivt till varje enskild situation.
Du arbetar strukturerat och planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt, genom att sätta upp och hålla tidsramar. Du är samtidigt nytänkande och kommer med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor och presenterar lösningar om det uppstår problem.
Övrigt
Intervjuer kan komma att genomföras löpande under rekryteringsprocessen.
Tillsammans med dina kollegor ansvarar du för bevakning och hantering av förvaltningens övergripande sociala mediekonton. Arbetet sker framförallt dagtid vardagar, men uppsikt över kontona sker även efter kontorstid och på helger, enligt framtaget schema.
Vi erbjuder en arbetsplats med verksamheter i kontinuerlig utveckling. Vi har medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid och friskvårdsbidrag. Vi vill att vår verksamhet ska präglas av öppen kommunikation och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning tar gärna tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen.