OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sveriges Utbildningsradio, UR är ett flermedialt public service-bolag som ska göra skillnad i människors lärande. UR:s uppgift är att bidra till kunskap och utbildning samt att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. UR är i en spännande utvecklingsfas och digital transformation. Vi är cirka 230 medarbetare som huvudsakligen arbetar i Stockholm.
Kommunikatör - vikariat ca 6 månader
UR söker en kommunikatör. Du kommer ingå i ett tvärfunktionellt team som bland annat har i uppdrag att stärka UR:s varumärke, öka användningen av UR:s innehåll och skapa engagemanghos våra målgrupper.
Övergripande ansvar:
Som kommunikatör kommer du att presentera och kurera program på UR Play, UR Skola och UR.se och i våra sociala kanaler för att skapa engagemang och öka användningen av UR:s utbud. Du utvecklar det redaktionella innehållet på våra plattformar och paketerar våra program så att fler hittar in till och lockas av innehållet. Du ansvarar för att, tillsammans med teamet, utveckla nya textbaserade tjänster (t ex bloggar, e-postmarknadsföring) som ökar användningen av UR:s utbud. Du testar, utvärderar och utvecklar innehållet kontinuerligt utifrån användardata. Du arbetar mest i cms men också i sociala media.
Uppgifter:
* Utveckla och anpassa UR:s egna digitala kanaler, ex UR play, UR Skola och UR.se utifrån användarnas behov och händelser och förändringar i omvärlden.
* Dagligen uppdatera UR:s plattformar med relevanta, målgruppsanpassat innehåll.
* Producera och redigera texter
* Välja ut och redigera bilder
* Välja ut relevanta produktioner som ska lyftas utifrån ett användar- och UR-perspektiv.
* Tillsammans med andra team på UR optimera plattformarna för sök.
* Löpande följa upp utfall, utvärdera och utveckla.
Krav på tidigare erfarenhet:
* Du ska ha jobbat med digital kommunikation i minst 2 år.
* Erfarenhet av att ha utvecklat e-postmarknadsföring/nyhetsbrev.
* Erfarenhet av content marketing
* Erfarenhet av dataanalys, exempelvis i Google Analytics
* Erfarenhet och stort intresse för bildhantering och bearbetning i Photoshop
* Duktig skribent som kan anpassa tonalitet och texter efter målgrupp
* Erfarenhet av att arbeta i webbutvecklingsprojekt
* Erfarenhet av att förhålla sig till sökbeteende, t ex via Google Trends.
* Erfarenhet av sökordsoptimering
* Webb/kommunikations och/eller journalistutbildning är meriterande.
Teknisk kompetens:
Adobe Photoshop och Premiere
* Arbeta i olika CMS
* Facebook business manager
* Google analytics, Data Studio eller motsvarande statistikprogram
* Apsis eller motsvarande verktyg för nyhetsbrev
Personliga egenskaper:
Teamorienterad
* Lösningsorienterad
* Noggrann
* Trivs med förändringar och nya utmaningar
* Initiativrik
* Ansvarstagande
* Söker själv efter svar, slutför och följer upp resultatet.
Tjänsten är ett vikariat med start omgående till ca 1/7-2019.
Urval och intervjuer sker löpande.
Sista ansökningsdag är 15/1-2019.
Om du har frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta Biträdande marknadschef Carl Sahlin 073-773 02 28 eller Marknadschef Ulrika Kjellberg 070-245 88 99.
UR har i uppdrag att spegla hela befolkningen med program för grupper som annars inte syns och hörs så ofta, som språkliga och etniska minoriteter samt personer med funktionsnedsättning. Då UR eftersträvar ökad mångfald söker vi särskilt dig med andra perspektiv, språk och nätverk än de som redan finns representerade på UR.
Fackliga upplysningar lämnas av Jannike Qvarnsköld (SACO), Martin Ahlberg (Unionen) och Mette Hultgren (SJF). Samtliga nås via telefon 08-784 40 00.