OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lerums kommun, med centralorten Lerum, har cirka 3 200 medarbetare och ligger cirka 20 minuters resväg från Göteborg. Lerum är en kommun i framkant, som vill mer. Vi blickar framåt med respekt för vår historia. Här finns rum att utvecklas och att växa. En plats för en hållbar framtid. Tillsammans arbetar vi för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens drygt 43 000 invånare. En levande kommun med rum för dygnets alla timmar, för alla skeenden i livet.
ARBETSUPPGIFTER
Som vikarierande kommunikatör, kommer du under ett år, arbeta både strategiskt och operativt med löpande kommunikationsfrågor för kommunens olika verksamheter och utvecklar kommunens kommunikation med ett invånarperspektiv. Du ingår i kommunikationsenheten. Tillsammans arbetar ni proaktivt med kommunikation för att stötta förvaltningens alla verksamheter och den politiska organisationen. Som kommunikatör ingår du i Lerums kommuns krisorganisation. Kvälls- och helgarbete kan förekomma.
I dina arbetsuppgifter ingår, utifrån den kommunikation som behövs, att skriva texter, layouta, producera foto och film, och publicera innehåll på intranät, kommunens officiella webbplats lerum.se och i sociala medier. I arbetet ingår också att utbilda chefer och medarbetare inom områden som rör kommunikation, ha kunskap om och hålla dig uppdaterad kring lagstiftning kopplat till kommunikationsområdet, att ha presskontakter och mediabevakning i frågor som rör kommunens verksamheter.
KVALIFIKATIONER
Du har högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik eller motsvarande utbildning som vi bedömer är relevant, och gärna erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Eftersom du kommer att arbeta i ett team lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet.
I övrigt vill vi att du:
• har minst tre års erfarenhet som kommunikatör, journalist eller annan erfarenhet som bedöms relevant.
• är en god skribent, kan uttrycka dig väl i tal och skrift och kan anpassa ditt kommunikativa budskap till olika kanaler och målgrupper.
• är van vid att kommunicera i sociala medier.
• är förtroendeingivande, serviceinriktad och kreativ. Du skapar och behåller goda relationer och gillar att arbeta tillsammans med andra.
• tar ansvar och har förmåga att strukturera ditt arbete. Du klarar av att arbeta med olika frågor samtidigt, tar egna initiativ och är effektiv i ditt arbetssätt.
• har förmåga att samarbeta, är flexibel, prestigelös och väljer att se möjligheter.
• har förmåga att snabbt skapa överblick av och prioritera mellan dina arbetsuppgifter, analysera och värdera information.
Vana att använda programmen i Adobe Creative Cloud och webbpubliceringsverktyget SiteVision är meriterande.
ÖVRIGT
Intervjuer kommer ske löpande under ansökningstiden. Så se till att skicka in din ansökan!
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner som friskvård och personalvårdprogram.
Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i till exempel systeminloggning eller annan verifiering.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!