Kommunikatörer, Hjälpmedel Västerbotten, Umeå

Kommunikatörer, Hjälpmedel Västerbotten, Umeå

Arbetsbeskrivning

Region Västerbotten arbetar för att god hälsa och hållbar utveckling ska stärka varandra. Vi tar ansvar för en jämlik välfärd och för att forskning och innovation ger resultat.

Hjälpmedel Västerbotten är en specialistfunktion inom hjälpmedels- och tolkområdet. Vårt uppdrag är att stödja kunder i deras arbete att tillgodose brukares behov av hjälpmedel och ge tolktjänst till tolkanvändare. Vi är verksamma i hela länet och finns representerade i Umeå, Skellefteå och Lycksele med 90 medarbetare fördelade på tre avdelningar. Denna tjänst ingår i avdelningen Förskrivarstöd och administration. Verksamheten är till stora delar intäktsfinansierad via avtal med kommuner och enligt överenskommelse med Region Västerbotten.

ARBETSUPPGIFTER
Som kommunikatör hos oss ger du viktig service och möjliggör insatser som påverkar många. Vi söker två kommunikatörer:

Tjänst 1:
Du är huvudsakligen ansvarig för extern strategisk och operativ kommunikation som till stor del riktar sig till hjälpmedelsförskrivare i länet. Arbetet innebär att ha inblick om vad som är aktuellt inom hela verksamheten för att kunna ge relevant information till denna målgrupp. Du skriver och publicerar nyheter på regionens webbsidor såsom www.regionvasterbotten.se, www.1177.se och regionens intranät. Planering, sammanställning och utskick av externa nyhetsbrev ingår som en naturlig del i arbetsuppgifterna. Du skapar enkäter i MS Forms och producerar grafiskt material inför mässor, utställningar etc. Vi vill utveckla det påbörjade arbetet med filmer för olika målgrupper, så du spelar in enklare filmer och utför redigering, fotografering, layout grafisk viss bildredigering samt nyhetsbrev i Sway.

Tjänst 2:
Du planerar och administrerar framför allt intern information där arbetet innebär att samarbeta internt och ha inblick om vad som är aktuellt inom hela verksamheten. Du ansvarar för att skapa, bearbeta eller uppdatera och publicera beställningsunderlag, instruktioner, manualer, mallar, kalenderaktiviteter, kontaktuppgifter, nyheter etc. på vårt intranät. Planering, sammanställning och utskick av interna nyhetsbrev samt publicering av nyhetsinformation på intern rullande datorskärm. Du skapar och uppdaterar olika typer av dokument. I tjänsten ingår även andra administrativa arbetsuppgifter såsom skyltning, uppmärkning och arkivering.

I båda tjänsterna ingår det att samarbeta både internt i regionen och externt med våra kunder samt hålla sig uppdaterad och bedriva framtidsspaning när det gäller nya digitala plattformar. Innehållet i uppdraget kan komma att variera över tid i dialog med närmaste chef, vilket kan innebära förändringar i ditt arbete och arbetsuppgifter.

KVALIFIKATIONER
Du har utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi vill att du har erfarenhet av arbete med förmedling av information.

För arbetsuppgifterna krävs stor noggrannhet, ett öga för detaljer, förmåga att analysera och kritiskt granska är viktigt. Du ska kunna hantera de vanligt förekommande Office 365-programmen såsom Outlook, Word, Powerpoint, Excel samt kunna hantera Teams och SharePoint. Du är intresserad av digitalisering och har en pedagogisk förmåga för att göra ny teknik möjlig och användbar för kollegor.

Du har erfarenhet av att skriva texter för olika målgrupper och är bra på att uttrycka komplexa sammanhang tydligt och enkelt i tal och skrift. Kunskaper om och erfarenhet av klarspråk är ett stort plus.

Meriterande om du har erfarenhet av processarbete.

ÖVRIGT
Läs mer om våra förmåner för dig som jobbar med oss på webbsidan
https://www.regionvasterbotten.se/nar-du-jobbar-hos-oss/att-vara-medarbetare

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Sammanfattning

Liknande jobb


16 november 2024

15 november 2024

Public Relations Officer

14 november 2024