OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du göra skillnad och vara med och driva Socialstyrelsen kommunikationsarbete framåt? Socialstyrelsen arbetar för allas rätt till en god hälsa och jämlik vård och omsorg.
Kommunikationsavdelningen samordnar och utvecklar myndighetens kommunikation för att öka kännedom och förtroende för Socialstyrelsen. Vi utvecklar kommunikationsverksamheten i syfte att stärka samordningen av myndighetens kommunikation och bidra till nytta för våra målgrupper. Nu söker vi kommunikatörer till vårt kommunikationsteam som samordnar kommunikation inom hälso-och sjukvårdsområdet.
Vi söker dig som vill driva och samordna kommunikation i myndighetens prioriterade områden. Ditt uppdrag är att driva processen för kommunikation i olika frågor och hålla samman team inom avdelningen i nära samarbete med kollegor i myndigheten. Därför söker vi dig med bred kommunikationskompetens. Du behärskar analys och strategi, formulerar tydliga budskap och producerar innehåll för olika kanaler. För dig är det lika självklart att ha ett konsultativt förhållningssätt som att planera och följa upp effekten av kommunikationen.
Din placering kommer att vara på kommunikationsavdelningens enhet för kommunikationsutveckling 1.
Socialstyrelsen är en krisberedskapsmyndighet och därför finns en möjlighet att utvecklas som kommunikatör i beredskap.
Vi söker dig som har
• relevant akademisk utbildning inom medie- och kommunikation eller likvärdig inriktning
• minst tre års erfarenhet av strategiskt och operativt kommunikationsarbete i en större organisation
• erfarenhet av att arbeta med proaktiv kommunikation och hur kommunikation i olika kanaler stärker varandra
• erfarenhet att leda och driva kommunikationsuppdrag med gott resultat
• gedigen kunskap och erfarenhet som skribent och formulera budskap med tydligt målgruppsfokus
• förmåga att skapa förtroende, engagemang och delaktighet
• erfarenhet av att beställa kommunikationstjänster och produktioner som film
• erfarenhet av att i ditt arbete samverka med andra organisationer.
Som kommunikatör är du utvecklingsinriktad. I ditt uppdrag kommer du att driva utveckling som gynnar hela myndighetens kommunikation. Du har fokus på omvärlden och håller dig uppdaterad inom såväl kommunikationsområdet som de sakfrågor du arbetar med.
För att lyckas i rollen behöver du vara mål- och resultatinriktad samt relationsbyggande. Du har god struktur, är lösningsorienterad och kreativ. Du har goda ledaregenskaper och är skicklig på att leda team mot gemensamma mål. Du är även kvalitetsmedveten och van vid att arbeta effektivt mot deadlines.
I rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid personliga färdigheter för tjänsten.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av att arbeta strategiskt och operativt med kriskommunikation
• erfarenhet från arbete i statlig myndighet eller annan samhällsbärande organisation.
Anställningsinformation
Tjänsterna är allmän visstidsanställning på ett år på heltid med start omgående med placering i Stockholm. Möjlighet till förlängning finns. Din tjänstetitel blir kommunikatör.
Välkommen med din ansökan senast den 21 november 2021. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 2.6.1-37973/2021.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension, se vår webbplats för mer information.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Britta Zaar Nyman. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Cecilia Colleen Gabrielsson. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Magnus Göransson för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055